جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 30.09.2022, 11:28

انفجار در مرکز آموزشی در کابل ۲۳ کشته بر جای گذاشت

دولت طالبان از وقوع یک انفجار شدید در مرکز آموزشی کاج، در منطقه نقاش دشت برچی در ناحیه سیزدهم شهر کابل خبر داده‌ است.

به گزارش العربیه، خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، صبح جمعه ۸ میزان (مهر)، گفت در پی وقوع انفجار در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل ۱۹ نفر کشته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

برخی رسانه‌ها به نقل از منابع خود آمار کشته‌ها را ۲۳ نفر و زخمی‌های این رویداد را ۳۶ نفر اعلام کرده‌اند که بیشتر قربانیان آن زنان و دختران هستند.

این انفجار زمانی صورت گرفته که امتحان آزمایشی کنکور در این مرکز در حال برگزاری بوده است.

گزارش‌ها حاکی است مهاجمان مسلح هنگام ورود به این مرکز آموزشی، نخست محافظان آن را هدف قرار داده و سپس وارد کلاس درس شده‌اند.

شاهدان عینی گفته‌اند انفجار در کلاس که دختران دانش‌آموز مشغول سپری کردن امتحان آزمایشی کنکور بودند صورت گرفته است به همین دلیل بیشتر قربانیان آن دختران هستند.

روزنامه «هشت صبح» گزارش داده است که در این انفجار نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و زخمی‌ شده‌اند، همچنان مشخصات قربانیان این رویداد که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز بیشتر از آمار اعلام شده توسط طالبان را نشان می‌دهد.

برخی خانواده‌های قربانیان این روایداد از رفتار خشونت‌آمیز نیروهای طالبان شکایت دارند و آنها را به ضرب و شتم خانواده‌های قربانیان متهم کرده‌اند.

این مرکز آموزشی پیش از این نام «موعود» فعالیت داشت که در سال ۱۳۹۷ هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در آن حدود ۱۰۰ دانش‌آموز کشته و زخمی شدند.

واکنش‌ها

هدف قرار گرفتن دانش‌آموزان در غرب کابل با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از کشور روبرو شده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان در توییتی، این حمله را تکرار حملات گروه «داعش» در مکان‌های مشابه خوانده و نوشت باید حملات به آینده افغانستان و جنایات جنگی باید متوقف شود.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) این حمله را بیرحمانه خوانده و نوشت: «خانواده سازمان ملل این ظلم و جنایت را محکوم می‌کند.»

یوناما افزود، این حمله خسارات زیادی بر غیرنظامیان وارد کرده است.

همزمان کرن دیکر، کاردار سفارت ایالات متحده برای افغانستان نیز حمله به مرکز آموزشی در غرب کابل را محکوم کرده و آن را یک عمل شرم‌آور خوانده است.

او در توییتی نوشت هدف قرار دادن کلاس درسی پر از دانش‌آموز یک عمل شرم‌آور است و باید تمام دانش‌آموزان بتوانند در فضای آرام، بدون ترس و هراس به تحصیل خود ادامه دهند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در توییتی حمله به مرکز آموزشی کاج را تقبیح کرده و نوشت این گروه اقدامات لازم را جهت بازداشت و مجازات عاملین این رویداد روی دست خواهد گرفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024