پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 28.09.2022, 7:39

تهدید هنرمندان معترض ایران؛ از «ممنوع التصویری» تا «ممنوع‌الخروجی»

در پی پیوستن شمار زیادی از هنرمندان شناخته‌شده ایران به صف حامیان معترضان، فشارها به شکل تهدید، تبلیغات منفی و مصاحبه و اقدام قضایی علیه آنان افزایش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در تازه‌ترین مورد، خبرگزاری تسنیم گزارش داده که مهران مدیری «ممنوع‌الخروج» شده و با وجود آن از ایران «خارج شده» است. ادعایی که منبع دیگری آن را تایید نکرده است.

مهران مدیری، یکی از مشهورترین بازیگران و مجریان طنز در ایران، در ویدئویی که باعث شگفتی بسیاری شد، با لباس سیاه و چهره‌ای خشمگین، سخنانی گفت که نشانه فاصله گرفتن از حکومت و ایستادن در کنار جوانان معترض بود. این پیام در اینستاگرام ۷۷۷ هزار بار لایک خورده است.

او گفت نمی‌خواهد «حتی یک فریم» از او از تلویزیون ایران پخش شود.

روزنامه همشهری و بعضی رسانه‌های دیگر ایران سه‌شنبه پنجم مهرماه گزارش دادند که در جدول پخش برنامه‌های پاییزی صدا و سیما در شبکه نسیم نام برنامه «دور همی» که مهران مدیری مجری آن بود، «دیگر به چشم نمی‌خورد.»

هرچند ناصر قدیر کاشانی،‌ تهیه‌کننده دورهمی به خبرآنلاین گفته بود «ایشان دستمزدش را بابت تولید سری پنجم برنامه دورهمی به طور کامل دریافت کرده» و مالکیت این برنامه هم اکنون با صدا و سیما است.

اگر قرار بر ممنوعیت تصویر باشد، شمار بازیگرانی که از معترضان حمایت کرده‌اند به اندازه‌ای است که صدا و سیمای ایران برای پخش و بازپخش بیش از ۲۰ مجموعه تلویزیونی دچار مشکل خواهد شد.

«بگویند جوگیر شده‌اند و عذرخواهی کنند»

یکی از مجریان تلویزیون ایران در برنامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده، خواستار برخورد دادستان با هنرمندان مشهور یا به گفته او «سلبریتی‌ها» شده و بدون نام بردن از مهران مدیری گفته بود او پول تمام برنامه‌های خود را گرفته و یک بار هم صدا و سیما برای چک برگشتی به او کمک کرده و از زندان نجاتش داده بود.

او خواستار عذرخواهی هنرمندان شده و گفت بود اگر بگویند جوگیر شدند، مردم می‌پذیرند.

در ادامه این واکنش‌ها و تهدیدها بود که بامداد چهارشنبه، خبرگزاری تسنیم نزدیک به منابع امنیتی ایران «به نقل از منابع آگاه» نوشت‌: مهران مدیری که اخیراً با برخی مواضع خود به تحریک عواطف و دامن زدن به آشوب‌ها کمک کرده بود، به واسطه دستور دادستان ممنوع الخروج شده بود. با این حال گفته می‌شود که وی بلافاصله از کشور‌ خارج شده است.

بابک غفور‌ی‌آذر، کارشناس سینما و خبرنگار رادیو فردا که قبلا در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفته بود واکنش هنرمندان و موضع‌گیری آنها وارد فاز تازه‌ای شده که قبلا سابقه نداشته، در توییترش نوشت: «خبر تسنیم درباره مهران مدیری، می‌تواند اعلام رسمی حکومت درباره آغاز دوران تازه تولید محتوای رسانه‌ای، فرهنگی و هنری در ایران دست‌کم تا زمان حیات جمهوری اسلامی باشد. نشانه دیگری از اینکه ایران به قبل از ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در هیچ زمینه‌ای باز نخواهد گشت.»

دوشنبه ۴ مهر ماه، آبان عسکری، که بازی‌اش در مجموعه «یاغی» مورد توجه بسیار قرار گرفته و آینده هنری درخشانی برای او پیش‌بینی می‌شد، در فیلمی بدون روسری ظاهر شد و برای اعلام همبستگی با معترضان موهایش را زد.

علاوه بر مهران مدیری که سال‌ها با صدا و سیمای ایران همکاری داشت، شهاب حسینی، بازیگر برنده نخل طلای بهترین بازیگر در کن، خبر داد که بیلبورد سریالی که در آن بازی می‌کند به نام «پوست شیر» و فیلم «شین» که تهیه‌کننده آن است، در شهر پایین آورده شده است.

پیش از آن اعتمادآنلاین گزارش داده بود که دستور جمع کردن بیلبوردهای تبلیغات سریال پوست شیر با چهره شهاب حسینی صادر شده است. او در کنار هادی حجازی‌فر و پانته‌آ بهرام در این سریال شبکه نمایش خانگی بازی می‌کند.

شهاب حسینی که بارها در موقعیت‌های مختلف از نهادهای حکومتی در ایران حمایت کرده بود، در موضعی بسیار متفاوت با گذشته بعد از «کشته شدن» مهسا امینی در بازداشت پلیس، در پشت صحنه سریال پوست شیر در ویدئویی اعلام کرد که «حالمان خوب نیست و انگیزه کار نداریم چون حال مردممان خوب نیست.»

او با اعلام حمایت از مردم معترض گفت «مردم از این همه تضاد در رفتار و گفتار در اداره کشور حالشان خوب نیست و سوال‌های زیادی دارند.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه ایران، از کسانی نام برده بود که «با حمایت این نظام مشهور شدند» و حالا به گفته او با «دشمن» همصدا شدند. او تهدید کرده بود که آنها «به سزای اعمالشان خواهند رسید.»

واکنش‌ها محدود به درخواست برخورد با شهاب حسینی و مهران مدیری نبود و شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که حامی حکومت هستند، خواستار «برخورد قاطع» با «سلبریتی‌ها» شده و از این هشتگ برای آن استفاده کردند. از جمله مسلم معین، مسئول «قرارگاه فضای مجازی بسیج» که در توییترش نوشت: «آن سلبریتی یا فعال سیاسی که محور اغتشاش و خرابکاری است چه فرقی با خرابکارها و تروریستهای گروهک کومله و دمکرات دارد که امروز با #برخورد_قاطع جمهوری اسلامی توپ باران شد؟ قوه قضاییه به وظیفه خود عمل کند.»

با وجود همه تهدیدها در کنار اعتراض‌های خیابانی که ادامه دارد، موج اعلام موضع هنرمندانی مانند هانیه توسلی و مانی حقیقی برای حمایت از مردم هم شدیدتر می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024