پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 27.09.2022, 20:29

دومین روز اعتصاب‌ دانشگاه‌ها؛ کلاس‌های درس تحریم شدند

در ادامه اعتصاب سراسری دانشجویان، شماری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران کلاس‌های درس را تحریم و اعلام کردند تا آزادی دانشجویان بازداشتی سر کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.

به گزارش ایندی‌پندنت فارسی، در این راستا،‌ دانشجویان دانشگاه یزد در بیانیه‌ای اعلام کردند: «با توجه به دستگیری غیرقانونی جمعی از دانشجویان و اتفاق‌های ناگوار اخیر برای حمایت از تمامی اقشار جامعه تا اطلاع ثانوی از شرکت در کلاس‌های درس خودداری می‌کنیم.»

دانشجویان یزدی در ادامه بیانیه خود، از دیگر دانشجویان و استادان خواستند که در وضعیت موجود مسئولیت قبول کنند و با موضع‌گیری در برابر اتفاق‌ها و حمایت از آزادی دانشجویان، به اعتصاب سراسری دانشگاه‌ها ملحق شوند.

دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه دامغان نیز روز سه‌شنبه، ۵ مهر، اعلام کردند که به اعتصاب سراسری دانشگاه‌ها می‌پیوندند. در خبری دیگر، دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان نیز ضمن اعتراض به «رفتار ناشایست نیروهای امنیتی با مردم»، از تحریم کلاس‌های درس این دانشگاه‌ خبر دادند. هم‌زمان، دانشجویان دانشگاه آذربایجان نیز در بیانیه‌ای، کلاس‌های درس را تحریم کردند.

سرکوب مردم معترض در خیابان، بازداشت دانشجویان، دستور تخلیه خوابگاه‌های دانشجویی، ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه و غیرحضوری شدن کلاس‌های درس از مواردی‌اند که این دانشجویان در بیانیه‌های خود به آن‌ها اشاره کرده‌اند. آن‌ها تاکید کرده‌اند که تا آزادی بی‌قیدوشرط دوستانشان و توقف چرخه خشونت علیه مردم، در کلاس‌های درس شرکت نمی‌کنند.

روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، توانبخشی تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، خوارزمی، اهواز، تبریز، سوره، همدان و الزهرا هم در بیانیه‌هایی جداگانه‌، از تحریم کلاس‌های درس خبر دادند و غیرحضوری شدن کلاس‌ها در شرایط کنونی را «اهانت» به خود توصیف کردند.

همزمان با ادامه بازداشت فعالان دانشجویی، شمار دانشگاه‌هایی که به اعتصاب‌های سراسری ملحق می‌شوند، در حال افزایش است و برخی استادان نیز به اعتصاب‌ها پیوسته‌اند. طی روزهای گذشته، تعدادی از استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه از جمله لیلی گله‌داران، عضو علمی دانشگاه هنر شیراز، از سمت خود استعفا کردند. مریم کشکولی‌نیا، استاد دانشگاه تهران و کارگردان انیمیشن، هم در حساب کاربری خود اعلام کرد که در حمایت از مردم ایران و دانشجویان معترض استعفا می‌کند.

براساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، شماری از استادان دانشگاه صنعتی شریف نیز در واکنش به بازداشت دانشجویان، اعتصاب کرده‌اند. شهرام خزایی، سهراب راهوار، علی قاضی‌زاده، مهرزاد پورمحمد نامور، علیرضا معززی تهرانی، زهرا کاوه‌وش و علی شریفی زارچی هفت تن از استادان این دانشگاه‌اند که اعلام کردند تا زمان آزادی دانشجویان بازداشتی اعتصاب می‌کنند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده بود که کارمندان حراست دانشگاه «متحد و همگون با نهادهای امنیتی»، دانشجویان معترض را ربوده و سپس به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌اند.

اعتراض‌های دانشجویی به قتل مهسا امینی از روز شنبه، ۲۶ شهریور، آغاز شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تداوم اعتراض‌های دانشجویی کلاس‌های درس را مجازی کرده‌اند؛ در حالی‌ که اینترنت در داخل ایران با اختلال شدید مواجه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024