جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 27.09.2022, 20:02

اطلاعیه و بیانیه انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز

امروز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲، مصادف با ۰۵ مهر ۱۴۰۱ از تبریز، شهر مشروطه‌خواهان، دیار شهیدان راه آزادی و قانون؛ از دانشگاه تبریز که قدمتی مثال‌زدنی در آزادگی و رشادت، چه در دوران پهلوی، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در برهه‌های مختلف دارد، با شما سخن می‌گوئیم. تاریخ را به میلادی نوشتیم تا به این نکته اشاره نمائيم که درست است در شهری بین شهرهای وطن عزیزمان ایران زندگی می‌کنیم، اما مصادفیم با عصر تکنولوژی و ارتباطات جهانی و بین‌المللی که این عصر ما را قادر ساخته تا در عین‌واحد با اقصی‌نقاط جهان ارتباط برقرار کرده و امکان برقراری دیالوگی بین خود و دیگران را ممکن سازیم. به شهر و دانشگاه خود اشاره نمودیم تا بیان کنیم ما زاده‌ی شجاعتیم و آزادی را اصل اول و حیاتی انسانیت می‌دانیم و همانند شاعر پرآوازه‌مان، جناب شهریار می‌گوئیم: سازش به هر سری نکند تاج افتخار، آزادگی به سرو سرافراز می‌دهند. اما در تلاش هستند نه در ارتباط باشیم و نه رشید و آزاد!

در این عصر که تمامی پیشرفت‌ها و توسعه‌های اقتصادی - سیاسی - اجتماعی دولت‌های متمدن جهان، از علم و تولید دانشگاه است، و در پس آن ارج نهادن به اندیشه - فلسفه و پرسش و اعتراض نهفته است، در چند روز اخیر بیش‌ازپیش شاهد تخطئه دانشگاه و علم از سوی صاحبان قدرت هستیم. ما به‌عنوان انجمن علمی علوم سیاسی، نام علمی بودن را با خود به یدک می‌کشیم، سیاست و علوم سیاسی نیز رشته‌ی تحصیلی ماست و از آن جدا نیستیم، به سخنی بهتر و با زبان منطق، علمی و سیاسی بودن ذاتی ماست و عرضی نیست که از آن‌ها تبری جوییم. اما برهه‌ای می‌رسد - بسان امروز و امروزها - که قدرتمند علیه علم و سیاست به جنگ می‌ایستد و بدان یورش می‌برد و برای تأمین منافع خود دستور می‌دهد و یا مانع رادمنشی دانشجو می‌گردد.

از این تریبون و بیانیه اعلام می‌نمائیم که سکوت ما نسبت به این اعتراضات کاملاً برحق ملت و جوانان ایرانی، به این دادخواهی بی‌داد ماندگان، به نقض مشهود و آگاهانه حقوق‌بشر و حقوق شهروندی، به این قطعی اینترنت و تخطئه کردن اندیشه و صدای مردم، از سر آزادی نیست که اگر آزاد بودیم چنان سکوت مرگ‌باری نمی‌کردیم! و این سکوت تماماً از بیچارگیِ تحمیلی بر ماست.

انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز درجهت اعتراض، اعلام می‌دارد که تا اطلاع ثانوی از انجام هرگونه فعالیت علمی و برگزاری هرگونه کلاس آموزشی و فعالیت‌های این‌چنینی که به دانشجویان امید زنده بودن علم در این سیستم را می‌دهد و آنان را به‌دروغ امیدوار می‌کند، دست کشیده و تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت آموزشی - علمی نخواهد داشت. امیدواریم که روزی را بسازیم که علم و منطق در این وطن حاکم گردد و سیاهی و شر از این سرزمین رخت ببندد.

امیرعلی مختاری، دبیر انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز
انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024