جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 27.09.2022, 10:33

ناسا با موفقیت یک سیارک را در فضا هدف قرار داد

یک فضاپیمای ناسا توانست، در ماموریتی آزمایشی، با هدف انحراف در مسیر یک سیارک عمدا با آن برخورد کند.

به گزارش رادیو فردا، ماموریت آزمایشی تغییر مسیر سیارک یا «دارت» که از ده ماه پیش آغاز شده بود، با هدف محافظت بشر در برابر تهدیدهای احتمالی آینده از سوی سیارک‌ها صورت گرفت.

فضاپیمای ناسا که کوچک‌تر از یک خودرو بود با سرعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت، به سمت هدف خود هجوم آورد و در زمان برنامه‌ریزی شده (ساعت ۲۳ و ۱۴ دقیقه روز دوشنبه به وقت گرینویچ) با آن برخورد کرد.

اعضای ناسا که در مرکز کنترل ماموریت در مریلند آمریکا جمع شده بودند، با دیدن تصاویر برخورد فضاپیما به سیارک ابراز خوشحالی کردند.

لوری گلیز مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا گفت: «ما در حال آغاز دوره جدیدی از نوع بشر هستیم، دورانی که در آن به طور بالقوه توانایی محافظت از خود در برابر برخورد خطرناک سیارک‌ها را داریم.»

او تاکید کرد: «ما قبلا چنین توانایی را نداشتیم.»

سیارکی که فضاپیمای ناسا با آن برخورد کرد سیارک دیمورفوس نام داشت که فاصله آن تا زمین ۶.۸ میلیون مایل معادل ۱۱ میلیون کیلومتر تخمین زده شده است.

هدف از این گونه ماموریت‌ها علاوه بر برخورد با سیارک، تاثیرگذاری بر حرکت آن است، اما دانشمندان ناسا می‌گویند برای آن که مشخص شود مدار سیارک دیمورفوس بر اثر این برخورد تغییر کرده یا نه، دو ماه زمان لازم است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024