پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 18.08.2022, 8:38

کودتا بهانه است! / احمد زیدآبادی

آیا کودتای ۲۸ مرداد و متعاقب آن اشغال سفارت آمریکا در تهران، عامل اصلی تداوم کینه و دشمنی متقابل بین دولت‌های ایران و آمریکا است؟

با حروف بسیار درشت می‌توان نوشت: نه!

در روابط بین دولت‌ها و کشورهای جهان، منازعات بسیار سخت‌تر و شدیدتری از دو حادثۀ فوق نیز رخ داده، اما این قبیل منازعات، دشمنی بین آن کشورها را مانند مورد ایران و آمریکا ماندگار نکرده است!

برجسته‌ترین مثال در این زمینه رابطۀ ویتنام و آمریکاست. دو کشور در دهه‌های شصت و هفتاد قرن میلادی پیش، درگیر چنان جنگ خونین و بی‌رحمانه‌ای شدند که به عنوان نمونه‌ای از خشن‌ترین رخدادهای عصر مدرن به ثبت رسیده است.

با این همه، دو کشور با پشت سر گذاشتن آن سابقه، سال‌هاست که روابط‌شان عادی شده و مشغول مبادلاتِ معمول اقتصادی و سیاسی هستند.

بنابراین تجربه، نوع رابطۀ امروز ایران و آمریکا به کودتای ۲۸ مرداد و اشغال سفارت آمریکا برنمی‌گردد و دلیل تداوم خصومت بین دولت‌های دو کشور را باید در جای دیگری جستجو کرد.

آن جای دیگر هم جای دور و ناشناسی نیست! کسانی در آمریکا و بخصوص در ایران از تداوم خصومت بین دو کشور سودهای هنگفتِ سیاسی و اقتصادی می‌برند. مادامی که کسب این سودها به بهای زیان جامعه دوام داشته باشد، ظاهراً خصومت هم پا برجاست. اصل داستان این است و کودتای ۲۸ مرداد و اشغال سفارت هم بهانه!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024