پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2022, 9:06

درخواست همبستگی بین‌المللی برای حمایت از خبرنگاران افغانستان

یک سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شبکه همبستگی رسانه‌ای جنوب آسیا(SAMSN) از دولت‌ها و جامعه جهانی خواسته است تا همزمان با افزایش فشارها و سانسور شدید بر رسانه‌های افغانستان، حمایت خود را از خبرنگاران افغان افزایش دهند.

این شبکه رسانه‌ای از طالبان خواسته به آزادی مطبوعات احترام بگذارند و امنیت همه خبرنگاران فعال در افغانستان را تضمین کنند.

در یک سالی که طالبان کنترل کابل را در به دست گرفته، شاهد افزایش چشمگیر نقض حقوق رسانه‌ها و اعمال انبوهی از محدودیت‌های رسانه‌ای جدید بوده‌ایم و رسانه‌های افغانستان با یکی از تیره‌ترین دوران‌های خود روبرو هستند.

بر اساس گزارش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) در این یک سال، در مجموع ۱۷۳ مورد نقض حقوق رسانه‌ها در افغانستان و ۳۳ مورد تهدید خبرنگاران، ثبت شده است.

نظرسنجی که اخیرا توسط یک نهاد وابسته به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)انجام شده، تخمین زده است که ۸۶ درصد از این تخلفات توسط #طالبان انجام شده است.

همچنین بحران اقتصادی، رسانه‌ها را به نابودی کشانده است، به طوری که به گزارش رسانه‌های محلی اکثر روزنامه‌نگاران مجبور به یافتن شغل جایگزین شده‌اند.

افزایش کمک‌های بشردوستانه و پرداخت حقوق به روزنامه‌نگاران، افزایش ویزای اضطراری بشردوستانه، تسهیل شرایط ویزا، گسترش منابع برای رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی و ارائه پشتیبانی بیشتر برای اسکان مجدد خبرنگاران افغان، از جمله حمایت‌هایی است که شبکه همبستگی رسانه‌ای جنوب آسیا (SAMSN)، خواستار آن شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024