پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2022, 8:13

محکومیت یک زن سعودی به سال‌ها زندان به دلیل بازنشر توئیت‌ مخالفان حکومت

سلمی الشهاب، زن سعودی ۳۴ ساله و دانشجوی دانشگاه لیدز در بریتانیا، که برای تعطیلات به عربستان سعودی بازگشته بود، به دلیل داشتن حساب توئیتر و دنبال کردن و بازنشر توئیت‌های مخالفان و فعالان سیاسی به ۳۴ سال زندان محکوم شد.

به گزارش گاردین، سلمی الشهاب که دارای دو فرزند است، ابتدا به «جرم» استفاده از یک وب‌سایت اینترنتی برای «ایجاد ناآرامی عمومی و بی‌ثبات کردن امنیت مدنی و ملی» به سه سال زندان محکوم شد.

اما پس از درخواست دادستان عمومی برای بررسی سایر اتهامات ادعایی علیه او، یک دادگاه تجدیدنظر روز دوشنبه هفته جاری حکم جدید ۳۴ سال زندان و ۳۴ سال ممنوعیت سفر علیه این زن را صادر کرد.

بر اساس ترجمه اسناد دادگاه که به دست روزنامه گاردین رسیده، خانم الشهاب به کمک به افرادی که در پی ایجاد ناآرامی عمومی و بی‌ثبات کردن امنیت ملی و مدنی هستند، از طریق دنبال کردن حساب توئیتر آنها و بازنشر توئیت‌هایشان متهم شده است.

به نوشته گاردین، تصور بر این است که الشهاب همچنان بتواند درخواست تجدیدنظر در این پرونده را به دستگاه قضایی عربستان سعودی ارائه کند.

این حکم دادگاه ویژه تروریستی عربستان هفته‌ها پس از سفر جو بایدن رئیس ‌جمهور آمریکا به عربستان صادر شده، سفری که به نوشته روزنامه گاردین، فعالان حقوق بشری قبل از آن هشدار داده بودند که می‌تواند به ریاض برای تشدید سرکوب مخالفان و سایر فعالان دموکراسی جسارت بخشد.

بایدن پیش از سفر به عربستان سعودی، در یادداشتی که در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شد، نوشت: «می‌دانم که بسیاری موافق تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی نیستند. نظرات من درباره حقوق بشر روشن و دیرپاست و در جریان هر سفر خارجی بحث آزادی‌های بنیادین همواره در دستور کار من بوده است، همان طور که در جریان این سفر نیز خواهد بود.»

پیش از این جو بایدن موضع تندی نسبت به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشینگتن پست داشت و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مسئول این قتل در کنسولگری دولت ریاض در ترکیه معرفی کرده بود.

گاردین اضافه کرد در حالی که عربستان سعودی از طریق «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» این کشور، سهام غیرمستقیم عمده‌ای از این شرکت رسانه‌های اجتماعی آمریکا را در اختیار دارد، این پرونده آخرین نمونه از روند سرکوب کاربران توئیتر از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.

منبع: رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024