پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 16.08.2022, 18:08

تاکید چاووش‌اوغلو بر حمایت ترکیه از راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ادگارس رینکوویچ، همتای لتونیایی خود در آنکارا اظهار داشت: مخالفان در سوریه به ترکیه اعتماد دارند و هرگز آن‌ها را ناامید نکردیم، اما تاکید داریم که سازش برای دستیابی به ثبات و صلح دائمی در سوریه ضروری است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش‌اوغلو با بیان اینکه اظهاراتش در سیزدهمین کنفرانس سفیران درباره گفتگوی مخالفان و رژیم تحریف شده، گفت: ارزیابی‌های من در این باره نه تنها در سوریه بلکه در داخل ترکیه نیز تحریف شد. موضع ما از ابتدای بحران در سوریه مشخص و همین بوده است.

چاووش اوغلو تاکید کرد که اظهارات مذکور نشانگر تلاشهای ترکیه برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه از زمان آغاز آن است.

وزیر خارجه ترکیه با یادآوری قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015، تصریح کرد: طبق این قطعنامه با نظارت سازمان ملل روند سیاسی در سوریه آغاز می‌شود و قانون اساسی جدید و عادلانه تدوین و انتخابات شفاف برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی عدم دستیابی به نتیجه مشخص در سوریه پافشاری رژیم اسد بوده، افزود: چونکه آنها راه‌حل نظامی را به راه‌حل سیاسی ترجیح داده اند. ما همیشه بر این نکته تاکید کرده‌ایم که راه حل دائمی این کشور پیش گرفتن روند سیاسی است. علاوه بر این هم ما و هم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز بر تمامیت ارضی این کشور تاکید دارد.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه پس از شکست مذاکرات به ویژه پس از اخراج غیرنظامیان از حلب، همکاری و گفتگو با روسیه را نیز آغاز کردند، گفت: روند آستانه را آغاز و روند ژنو را احیا کردیم. در نشست آستانه در کنار رژیم و اپوزیسیون، کشورهای ضامن نیز شرکت کرده و اقدامات اعتمادساز از جمله تبادل بازداشت شدگان و ایده تشکیل کمیسیون قانون اساسی مطرح شد.

او با بیان اینکه کمیسیون قانون اساسی سوریه تاکنون 8 بار تشکیل جلسه داده است، اظهار داشت: هدف از این نشستها چیست؟ قانون اساسی جدید بنویسند یا قانون اساسی موجود را اصلاح کنند. این چیزی است که آنها تصمیم میگیرند اما همه چیز باید در چارچوب قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل برداشته شود. برای دستیابی به آن نیز رژیم سوریه و اپوزیسیون باید مصالحه کنند. ما همیشه بر این موضوع تاکید کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما همیشه گفتیم و باز هم می‌گوییم که این سازش برای ثبات و صلح پایدار در سوریه ضروری است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024