سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 16.08.2022, 17:47

کاهش ۷۰ درصدی واردات گاز اروپا از روسیه

واردات گاز طبیعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روسیه طی یکسال گذشته با افت ۷۰ درصدی به حدود روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بخش اعظمی از تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، بر کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به گاز طبیعی وارداتی از روسیه متمرکز شده است.

اتحادیه اروپا در نظر دارد تا پایان سال جاری به واردات نفت از روسیه از طریق نفتکش‌ها پایان داده و واردات گاز طبیعی از روسیه را نیز به دو سوم میزان فعلی کاهش دهد.

از سوی دیگر واردات زغال سنگ و دیگر منابع انرژی فسیلی جامد از روسیه بر اساس تحریم های جدید اتحادیه اروپا از ۱۰ اوت جاری متوقف شده است. پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا ۴۵ درصد از نیاز خود به زغال سنگ را از روسیه تامین می‌کرد.

براساس داده های آژانس بین المللی انرژی، اتحادیه اروپا درحالی طی ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ روزانه به طور متوسط ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از روسیه وارد کرده که این میزان در ژوئیه سالجاری به زیر ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

بدین ترتیب واردات گاز طبیعی اروپا از روسیه شاهد افت ۷۰ درصدی طی یکسال گذشته بوده و پیش‌بینی می‌شود این میزان طی ماه‌های آتی روزانه به زیر ۸۰ میلیون مترمکعب نیز کاهش یابد.

از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی دوره ژانویه تا ژوئیه سال ۲۰۲۱ روزانه به طور متوسط ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از روسیه وارد کرده اند که این میزان در دوره مشابه سال ۲۰۲۲ به زیر ۲۴۰ میلیون مترمکعب افت کرده است.

روسیه تاکنون صادرات گاز به کشورهای لهستان، بلغارستان، فنلاند، دانمارک، لتونی و هلند را به طور کامل قطع کرده و صادرات گاز به آلمان، ایتالیا، فرانسه، چکیا، اسلواکی و اتریش نیز با محدودیت روبرو است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024