سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 16.08.2022, 13:01

رویترز: حزب‌الله از سوءقصد به جان سلمان رشدی حمایت می‌کند

خبرگزاری «رویترز»، در گزارشی اختصاصی از زادگاه والدین ضارب سلمان رشدی در لبنان می‌گوید سازمان شبه‌نظامی «حزب‌الله» که از نیروهای نیابتی رژیم ایران و سپاه پاسداران است، از سوءقصد به جان رشدی حمایت می‌کند.

به گزارش این خبرگزاری، در و دیوارها و علائم خیابان‌ها در یارون، روستایی در جنوب لبنان در مرز اسرائیل، که شهر آباء و اجدادی هادی مطر است که جمعه پیش سلمان رشدی را در نیویورک با چاقو زد، پوشیده از تصاویر رهبر پیشین ایران روح الله خمینی است که در سال ۱۹۸۹ فتوای قتل رشدی را صادر کرد.

در کنار تصاویر خمینی و خامنه‌ای و دیگر رهبران ایران، نشان سازمان شبه‌نظامی حزب‌الله زینت‌بخش بی‌شمار بناهای کوچکی است که مبارزان این گروه که در جریان جنگ با اسرائیل کشته شده‌اند را گرامی می‌دارد.

با این حال، به گفته «رویترز»، مردم این روستای کوچک ترجیح دادند درباره سوءقصد به رشدی سکوت کنند. کمتر کسی از اهالی این روستا، که از حامیان پر و پا قرص حزب‌الله است، حاضر شد درباره حادثه حمله یکی از همشهریان خود به نویسنده بریتانیایی با خبرنگاران «رویترز» صحبت کند.

والدین مطر که اهل یارون هستند، سال‌ها پیش به ایالات متحده مهاجرت کردند، و هادی در آنجا متولد و بزرگ شد. پس از آنکه والدین مطر از هم طلاق گرفتند، پدرش حسن چند سال پیش به لبنان بازگشت. به گفته اهالی روستا، حسن از وقتی که خبر حمله هادی به رشدی را شنیده، خودش را در خانه حبس کرده و حاضر نیست با کسی حرف بزند.

به گفته «رویترز»، حزب‌الله، که در سال ۱۹۸۲ توسط سپاه پاسداران ایران تأسیس شد، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی آن را به عنوان یک «سازمان تروریستی» می‌شناسند، رسما اعلام کرده که در جریان طرح ترور رشدی نبوده است.

با این حال، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله از فتوای روح الله خمینی برای قتل رشدی حمایت کرده است. اخیرا نیز نزدیکان و وابستگان حزب‌الله از سوءقصد به رشدی پشتیبانی کردند. به عنوان نمونه، رضوان عقیل، روزنامه‌نگار «النهار» در مقاله‌ای در روز یکشنبه اظهار کرد که از اجرای فتوای خمینی علیه رشدی استقبال می‌کند.

منبع: العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024