جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 16.08.2022, 11:07

آرامکو روزانه ۷۰۰ میلیون دلار سود می‌کند

شرکت نفت و گاز عربستان سعودی (آرامکو) از افزایش چشمگیر و بی‌سابقه درآمدهای نفتی خود خبر داد. درآمد خالص شرکت آرامکو در سه ماه دوم ۲۰۲۲ به ۴۸.۴ میلیارد دلار رسید. در حالی‌ که درآمد این شرکت در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۵.۵ میلیارد دلار بود. همچنین جریان نقدینگی آزاد آرامکو در همین مدت ۵۳ درصد رشد کرد و به ۳۴.۶ میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش، درآمد روزانه آرامکو نیز ۷۰۰ میلیون دلار اعلام شد.

به گزارش ایندی‌پندنت، آرامکو در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ با ثبت ۳۹.۵ میلیارد دلار درآمد خالص، دومین رکورد سه‌ماهه خود را ثبت کرد تا در طول یک سال، به رشد ۹۰ درصدی برسد.

درآمد نفتی عربستان سعودی در سه‌ ماهه دوم ۲۰۲۲ نیز با شیب صعودی ادامه پیدا کرد. به گزارش بلومبرگ، سود عظیم آرامکو در سه ماه دوم ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین سود خالص شرکت‌های بورسی در سراسر جهان است.

درآمد آرامکو در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۸۸ میلیارد دلار نزدیک شد. این در حالی است که این شرکت در همین بازه زمانی در سال پیش از آن، ۴۷.۲ میلیارد دلار آمریکا سود کرده بود.

شرکت آرامکو در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۲ مبلغ ۱۸.۸ میلیارد دلار سود سهام پرداخت کرد و قرار است در سه‌ ماهه سوم نیز همین مبلغ را پرداخت کند.

سهام آرامکو روز یکشنبه در بورس عربستان سعودی، ۴۰.۸ ریال (۱۰.۹ دلار) قیمت‌گذاری شد. این شرکت ۱.۷ درصد از سهام خود را در دسامبر ۲۰۱۹ در بورس عربستان سعودی عرضه کرد و در بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی جهان، ۲۹.۴ میلیارد دلار به دست آورد.

کاهش محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا از یکسو و حمله نظامی روسیه به اوکراین از سوی دیگر، میزان تقاضا برای خرید نفت عربستان سعودی را افزایش داد و در پی آن، درآمدهای شرکت آرامکو نیز به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

امین حسن ناصر، مدیرعامل آرامکو، وضعیت این شرکت در آینده را روبه‌رشد توصیف کرد و گفت با وجود بحران‌های اقتصادی که به‌صورت کوتاه‌مدت بر رخدادهای جهانی تاثیر می‌گذارد، انتظار می‌رود که تقاضا برای خرید نفت از عربستان سعودی تا پایان دهه جاری همچنان صعودی باشد.

به گفته ناصر، میزان تقاضا برای خرید نفت اکنون نیز مطلوب است و اگر تقاضا برای سوخت هواپیما به سطح پیش از همه‌گیری کرونا بازگردد، بازار با کمبود بیشتری هم مواجه می‌شود. آرامکو قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، ظرفیت تولید خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند و میزان تولید گاز را نیز تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

پس از حمله روسیه به اوکراین بهای نفت در بازارهای جهانی از ۱۰۰ دلار فراتر رفت و تقاضا برای خرید نفت از عربستان سعودی افزایش یافت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفر به عربستان سعودی از این کشور خواست تولید نفت خود را افزایش دهد. پیش از او نیز بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، به این کشور سفر کرده بود؛ اما عربستان سعودی می‌گوید تنها در صورت کمبود نفت، تولید خود را افزایش خواهد داد و این تصمیم در هماهنگی با اوپک و اوپک پلاس اتخاذ می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024