جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 15.08.2022, 17:50

تجمع جمعی از زنان در تهران در اعتراض به ادامه بازداشت سپیده رشنو

جمعی از زنان معترض با تجمع در چند نقطه از شهر تهران، نسبت به «وضعیت نامعلوم» سپیده رشنو و بی‌توجهی به حقوق زنان از سوی نهادهای حاکمیتی، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش صدای آمریکا، وضعیت و محل نگهداری سپیده رشنو که از ماه پیش توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده نامعلوم است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار تصاویری از زنان معترض که «در چند نقطه تهران»‌ در روز دوشنبه بیست و چهارم مردادماه تجمع کرده‌اند، نسبت به «سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت زن‌ستیز اسلامی ایران»، اعلام مخالفت کردند.

کاربران دیگری نیز همزمان در شبکه‌های اجتماعی با بکار بردن هشتگ‌هایی، نسبت به ممنوعیت ‎سقطجنین، محرومیت ‎زنان از غربال‌گری و ابزار پیشگیری از بارداری از این فعالیت زنان معترض به «سرکوب حقوق زنان» و پیگیر وضعیت «سپیده رشنو» حمایت کردند.

همزمان، کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران نیز با پوشش اخبار و تصاویری از این تجمع، نوشته است: زنان با در دست داشتن تراکت‌هایی به «ادامه دستگیری‌ها» و همچنین سیاست‌های ضد انسانی و زن‌ستیرانه حاکمیت در خصوص «کنترل بدن زنان و فرزندآوری اجباری» اعتراض کردند.

بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در روزهای اخیر با استفاده از هشتگ‌هایی همچون «‎#سپیده_رشنو»، «‎#سپیده_رشنو_كجاست» و یا «‎#نه_به_خشونت_علیه_زنان» نسبت به وضعیت این شهروند مخالف حجاب اجباری و مدافع «حق آزادی تعیین نوع پوشش»، ابراز نگرانی کرده‌اند.

سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار بیست و پنجم خردادماه در یک اتوبوس درون شهری تهران توسط «زنی محجبه» به نام «رایحه ربیعی» که خود را از زنان «آمر به معروف» و دارای ارتباط با «سپاه پاسداران» می‌دانست، مورد «حمله فیزیکی» به سبب نوع پوششی که انتخاب کرده بود قرار گرفت و اندکی بعد نیز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

بر این اساس، بعضی از شعارها و دست‌نوشته‌ها روی پلاکاردها در تجمع روز دوشنبه در حمایت از سپیده رشنو، شامل «شکنجه و اعترافات اجباری، مانع مبارزات زنان نخواهد شد» و «سپیده رشنو کجاست؟» بوده است.

این اعتراضات در حالی است که بنا بر گزارش خبرگزاری «صداوسیما» جمهوری اسلامی، دبیر ستاد حکومتی «احیای امر به معروف و نهی از منکر» که زیر نظر نماینده مستقیم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، مدعی شده است طرح «عفاف و حجاب» برای «اصلاح وضعیت نابسامان و بلا تکلیف» حجاب است.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی همچنین با اظهار اینکه «بدحجاب دیگر مجرم نیست بلکه متخلف است»، گفته است که به جای «پرونده‌سازی و مجازات‌هایی» که در قانون آمده، شخص «جریمه نقدی» می‌شود.

پخش ویدئو «اعترافات اجباری» و «اعترافات تلویزیونی» سپیده رشنو در هشتم مردادماه از خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی که ساخته آمنه‌السادات ذبیح‌پور بود و بر اساس گزارش‌ها، پیش از این نیز در تهیه فیلم‌های این چنینی از دیگر زندانیان دست داشته، واکنش‌های گسترده کنشگران و کاربران در رسانه‌های اجتماعی را در پی داشت.

ابراهیم رئیسی در شرایطی که اعتراضات عمومی نسبت به برگزاری «گشت‌های شرعی» تحت عنوان «گشت ارشاد»‌ و «گشت امر به معروف» رو به گسترش است،‌ هشتم مردادماه در دیدار اعضای ستاد «احیای امر به معروف و نهی از منکر» گفته بود که دولت سیزدهم جمهوری اسلامی «مصمم به امر به معروف و نهی از منکرات» است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024