پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 06.07.2022, 15:25

پارلمان اروپا گاز و انرژی هسته‌ای را سبز کرد

یورونیوز: نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه به پیشنهاد کمیسیون اروپا مبنی بر دسته‌بندی گاز و انرژی هسته‌ای در رده انرژی‌های سبز رای مثبت دادند.

در نشست پارلمان اروپا در مجموع ۳۲۸ نماینده موافق راه را برای تصویب پیشنهاد کمیسیون روپا هموار کردند، در حالی که ۲۷۸ نماینده مخالف و ۳۳ نفر نیز در این نشست غایب بودند.

بدین ترتیب، سرمایه‌گذاری‌ در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای که دی‌اکسید کربن تولید نمی‌کنند و نیروگاه‌های گازی برای تولید برق در چارچوب تلاش برای تحقق اهداف «توسعه پایدار» طبقه‌بندی می‌‌شود، مشروط بر این که از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده شود و نیز شرایط را برای تعطیلی نیروگاه‌های آلاینده زغال‌سنگی فراهم کند.

کمیسیون اروپا معتقد است که با تصویب این پیشنهاد از سوی پارلمان اروپا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این نوع از پروژه‌های تولید برق افزایش پیدا می‌کند و راه را برای تحقق هدف تعیین شده برای سال ۲۰۵۰ که اروپای بدون تولید گازهای کربنی را تصویر می‌کند، همواره خواهد کرد.

پیشنهاد کمیسیون اروپا برای رسمیت شناختن انرژی گاز و هسته‌ای به عنوان ابزار مبارزه با تغییرات آب و هوایی، طی ۵ ماهی که از طرح اولیه آن می‌گذرد با انتقاد سازمان‌های محیط زیستی و سیاستمداران طرفدار آنها مواجه بوده است. آنها کمیسیون اروپا را به تلاش برای «سبزشویی» و سوء استفاده از تلاش عمومی برای توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر متهم کرده‌اند.

منتقدان این پیشنهاد که روز سه‌شنبه تظاهراتی را سازماندهی کرده بودند، روز چهارشنبه نیز با حضور در مقابل ساختمان پارلمان اروپا در استراسبورگِ فرانسه تلاش کردند که تا پیش از برگزاری جلسه رای‌گیری از طریق رایزنی‌های چهره به چهره مانع از تصویب پیشنهاد کمیسیون اروپا شوند.

در مقابل، کمیسیون اروپا معتقد است که انرژی‌های تجدیدپذیر به تنهایی نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای فزاینده برق باشند و به همین دلیل، در یک دوره انتقالی همچنان نیاز به تشویق سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پایدارتر و قابل کنترل‌تر مانند گاز و هسته‌ای وجود دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024