شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 06.07.2022, 12:55

دومین روز اعتصاب کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان

دومین روز اعتصاب کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان امروز در محوطه معدن برگزار شد. بنا بر گزارش‌ها، کارگران ورودی معدن را مسدود کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان در خصوص حقوق و مزایای معوقه و همچنین آزادی دو همکار بازداشت‌شده خود شده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران درباره این اعتصاب گزارش کرد که مدیریت مجتمع تنها پاسخی که به کارگران اعتصابی داده‌اند محروم کردن آنها از «آب و غذا» بوده است.

کارگران معترض دیشب را نیز در چادر و یا داخل ماشین در محوطه مجتمع سپری کرده‌اند. کارگران اعلام کردند در صورت برخوردهای سرکوبگران اعتراضات خود را به خیابان‌های شهرها می‌کشانند.

کارگران معدن مس سونگون روز سه‌شنبه‌شب ۱۴ تیرماه، در محل کارخانه دست به تجمع شبانه زدند. کارگران اعتصابی با برپایی چادر اعلام کردند، تا رسیدن به مطالباتشان و آزادی ۲ تن از کارگران بازداشت شده دست از اعتراض و اعتصاب برنمی‌دارند.

کارگران خواستار اجرای طبقه بندی مشاغل و استخدام رسمی توسط دولت و کنار زدن شرکت‌های پیمانکاری واسط شدند. بیش از ۶۰ درصد کارگران معدن مس سونگون را کارگران پیمانی تشکیل می‌دهند که از حداقل حقوق کارگری برخوردار نیستند.

در پی اعتصاب و اعتراض کارگران، شمار زیادی از نیروهای امنیتی و یگان ویژه در شهر ورزقان مستقر شدند.  این نیروها با تهدید کارگران مبنی بر حمله شبانه به اعتصابیون در پی پایان دادن به اعتراضات هستند.

کارگران می‌گویند: «ماموران امنیتی ۲ کارگر بازداشتی را تحت فشار قرار داده‌اند و شرط آزادی آنها را پایان دادن به تجمع اعتراضی قرار داده‌اند.»

روز گذشته این کارگران دست به اعتصاب زده و خواستار اجرای طبقه بندی مشاغل و استخدام رسمی توسط دولت و کنار زدن شرکت‌های پیمانکاری واسط شدند.

صبح روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ به دستور مدیریت مجتمع مس سونگون ورزقان، آشپزخانه شرکت تعطیل شده است. همچنین مانع از انتقال آب آشامیدنی برای مصرف کارگران شده‌اند.

مجتمع مس سونگون در محدوده روستای تخریب شده سونگون ورزقان در کیلومتر ۱۳۰ از شهر تبریز قرار دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024