پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 06.07.2022, 11:04

تحریف گزارش بلومبرگ توسط فارس به سبک مصاحبه رونالدو!

احساس حسینی، خبرنگار اقتصادی فارس با تحریف گزارش بلومبرگ نوشت: «صادرات نفت ایران به چین افزایش یافته و تصاحب بازار نفت ایران توسط روسیه شایعه است.»

توئیتی که باعث شده علی علیزاده(علیز)، فعال انقلابی خارج‌نشین با استناد به آن به دنبال پرونده‌سازی برای خبرنگاران داخلی باشد.

اما واقعیت ماجرا چیست؟ مریم شکرانی، روزنامه‌نگار اقتصادی نوشت: «خبرنگار فارس مشابه ماجرای رونالدو و صدا و سیما! واقعیات گزارش رسانه‌های خارجی را تحریف می‌کند و علیز با استناد به گزارش فارس، منابع معتبر خبری مثل رویترز و بلومبرگ را زیر سوال می‌برد!»

شکرانی در ادامه واقعیات تحریفی توسط خبرنگار فارس را اینگونه مطرح کرده است:

۱. موسسه کپلر که موسسه “ردیاب” نفتکش است، آمار “انتقال” نفت را درج می‌کند نه “صادرات و فروش” را. خبرنگار فارس آمار انتقال را به جای آمار صادرات جا زده است.

۲. مطابق گزارش رویترز حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران در آبهای آسیا و سنگاپور ماه‌هاست معطل و بدون مشتری مانده‌اند. رویترز بارها تصاویر ماهواره‌ای نفتکش‌های معطل ایران را منتشر کرده. بنابراین کپلر به عنوان ردیاب کشتی می‌گوید نفتکش‌ها جابه‌جا شدند اما حرفی از فروش نفت نمی‌زند و فارس اینگونه گزارش‌ها را تحریف می‌کند.

۳. نکته دیگر در همان گزارش بلومبرگ و مورد استناد فارس که ایسنا هم قید کرده، می‌گوید گمرک چین آمار جدیدی از واردات نفت #ایران ثبت نکرده! بنابراین واردات با نفتکش معطل روی آب فرق دارد که خبرنگار فارس این را از گزارشش تعمدی حذف می‌کند.

۴. در همان گزارش بلومبرگ اشاره به کاهش واردات نفت ایران توسط چین دارد نه افزایش و خبرنگار فارس به دروغ آن را “افزایش” قید کرده است.

۵. بلومبرگ می‌گوید ایران برای فروش نفت (معطل) خود برای رقابت با نفت اورال یا نفت روسیه مجبور شده تخفیف نفت خود را دو برابر و از ۴-۵ دلار به ۱۰ دلار برساند که خبرنگار فارس این را به تعمد حذف کرده.

۶. گزارش بلومبرگ و رویترز می‌گوید نفت روسیه بازار چین را تصرف کرده و حتی سهم بیشتری نسبت به نفت عربستان به عنوان اولین صادرکننده نفت به چین داشته است و در عوض عربستان نفت خود را برای چین و مشتریان آسیایی گران کرده و بازار اروپا را به دست آورده اما خبرنگار فارس با رندی آن را حذف می‌کند و به مخاطب گزارش دلخواهش را می‌دهد!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024