جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 06.07.2022, 10:41

درخواست میشل باچله برای تحقیقات درباره حوادث ازبکستان

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل انجام تحقیقاتی فوری، مستقل و شفاف درباره اعتراضات منطقه خودمختار قره قالپاقستان ازبکستان را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌هایی که درباره اقدامات خشونت‌آمیز و خطرناک از جمله کشتارها در جریان اعتراضات اخیر در منطقه خود مختار قره قالپاقستان دریافت کردم، بسیار نگران‌کننده است.

باچله در ادامه از مسؤولان ازبکستانی خواست بالاترین سطح خویشتن‌داری را در پیش بگیرند.

دفتر دادستان کل ازبکستان روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان اعتراضاتی که در منطقه قره قالپاقستان به دلیل طرح‌هایی برای تضعیف خودمختاری آن شکل گرفت، ۱۸ تن کشته و ۲۴۳ تن دیگر زخمی شدند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه گفت: نگران این هستیم که تعداد واقعی قربانیان این خشونت‌ها بیشتر از تعداد اعلام شده باشد.

او تاکید کرد: بر اساس تعهد بین‌المللی ویژه حقوق مدنی و سیاسی که ازبکستان نیز آن را امضا کرده، هر شخصی حق آزادی بیان، تجمع مسالمت‌آمیز و شرکت در فعالیت‌های عمومی را دارد و مردم نباید به خاطر بهره‌مندی از حقوقشان مجرم شناخته شوند.

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان روز شنبه در پی اعتراضات در منطقه خودمختار قره قالپاقستان نسبت به وضعیت آن در قانون اساسی کشور، در این منطقه به مدت یک ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

همچنین رئیس جمهور ازبکستان به شهر نوکوس، مرکز قره قالپاقستان رفت و با سران این منطقه دیدار کرد.

میرضیایف در این سفر به ساکنان شهر نوکوس اطمینان داد که ازبکستان هرگز بندهای قانون اساسی خود درباره وضعیت منطقه خودمختار آنها را تغییر نخواهد داد.

او یکشنبه نیز گفت: در پی تنش‌هایی که در این منطقه شکل گرفت، تعدادی از غیرنظامیان و نیروهای مجری قانون کشته و زخمی شدند.

وزارت کشور ازبکستان روز جمعه اعلام کرد، گروهی از شهروندان که دچار سوء برداشت درباره اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی کشور شده بودند، تظاهراتی را در شهر نوکوس به راه انداختند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024