جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 05.07.2022, 10:45

آلمان: ایران با خریدهای غیرقانونی فن‌آوری، برجام را نقض کرده است

ایران اینترنشنال: سرویس اطلاعاتی ایالت هامبورگ آلمان در گزارش امنیتی سالانه خود اعلام کرد جمهوری اسلامی یک فن‌آوری غیرقانونی را از طریق یک مرد ایرانی-آلمانی به نام «الکساندر جی.» به مبلغ نزدیک به یک میلیون یورو خریداری و از این طریق برجام را نقض کرده است.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشینگتن نیز در بررسی‌های خود از پرونده الکساندر جی. در سپتامبر ۲۰۲۱، «یافته‌های خطرناک» سرویس اطلاعاتی هامبورگ را تأیید کرد.

بر اساس تحقیقات این مؤسسه، اقدامات این فرد «تلاش مستمر ایران برای شکستن قوانین کنترل تجاری و تحریم‌های سایر کشورها را به منظور تهیه اقلام برای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود، نشان می‌دهد.»

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی تأکید کرد که علاوه بر این، ایران همچنان افرادی را برای دستیابی به کالاهای مورد نیاز برنامه‌های حساس خود استخدام می‌کند و به نظر می‌رسد برخی از این اقلام، برجام را نقض می‌کنند.

دفتر دادستانی فدرال آلمان اعلام کرد الکساندر جی. به طور غیرقانونی بسیاری از تجهیزات پیچیده آزمایشگاهی، از جمله چهار طیف‌سنج را صادر کرده است.

همچنین در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، این فرد در دو مورد، تجهیزات آزمایشگاهی را به شرکت‌های ایرانی تحریم‌شده از سوی اتحادیه اروپا فروخته که برای امنیت فن‌آوری برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی استفاده شده است.

مورد سوم اما در ژانویه سال ۲۰۲۰ روی داده که طی آن، الکساندر جی. به یک تاجر ایرانی دو دستگاه طیف‌سنج بدون مجوز صادراتی فروخته است.

بر اساس گزارش آژانس اطلاعاتی هامبورگ، دو همدست الکساندر جی. به اتهام نقش داشتن در این پرونده تحت تعقیب هستند.

افشای نام مسئول انتقال پدافندهای هوایی ایران به سوریه و لبنان

همزمان، وبلاگ اسرائیلی اینتلی‌تایمز که خبرهای اطلاعاتی-امنیتی را منتشر می‌کند، در پستی نوشت که سرتیپ فریدون محمدی سقایی، مسئول انتقال سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته ایران به سوریه و لبنان است.

پیشتر و در روز جمعه، وب‌سایت خبری العربیه هویت این فرد را فاش کرده بود اما نام او را به اشتباه فرید محمد ثقایی عنوان کرده بود.

به گفته رونن سالامون، سردبیر اینتلی‌تایمز، سقایی جانشین هماهنگی نیروی هوا-فضای سپاه است.

سالامون گفت که توانسته است هویت سقایی را در صحبت با مقامات اطلاعاتی غربی تأیید کند.

العربیه در گزارش روز جمعه خود گفته بود سقایی بارها در دمشق حضور داشته و کوشیده است مقام‌های سوری را برای انتقال سامانه‌های پدافند هوایی ایران به سوریه متقاعد کند.

مقام‌های اطلاعاتی غربی به العربیه گفته بودند اسرائیل از این فعالیت‌ها آگاه و مصمم است جلوی آن‌ها را بگیرد.

این خبر چند روز پس از آن منتشر می‌شود که روز شنبه در حمله‌ای منتسب به اسرائیل در بندر طرطوس در سوریه، به گفته رسانه‌های غیراسرائیلی، شماری از این سامانه‌های پدافندی که جمهوری اسلامی به سوریه فرستاده بود، هدف قرار گرفتند.

در همین زمینه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، دیروز با انتشار بیانیه‌ای این حمله را شدیدا محکوم کرد و خواهان توقف آنچه «حملات غیرقابل قبول اسرائیل در سوریه» خواند، شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024