چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 04.07.2022, 19:51

آمریکا احتمالا به بن سلمان در پرونده قتل خاشقجی مصونیت بدهد

یک قاضی آمریکایی از دولت جو بایدن خواست درباره اینکه آیا به ولیعهد عربستان در پرونده شکایت خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی مصونیت بدهد یا خیر نظر بدهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، جان بیتس، قاضی آمریکایی به دولت آمریکا تا اول اوت مهلت داد تا درباره اینکه آیا به ولیعهد عربستان در پرونده شکایت خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی مصونیت بدهد یا خیر نظر بدهد یا به دادگاه اعلام کند که نظری درباره این مسئله ندارد.

این روزنامه نوشت: تصمیم دولت آمریکا احتمالا تأثیر عمیقی بر این پرونده بگذارد. این درحالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با انتقاداتی به دلیل عمل نکردن به وعده‌هایش درباره تبدیل عربستان به یک کشور مطرود مواجه است.

قرار است بایدن در ماه میلادی جاری با ولیعهد عربستان دیدار کند.

خدیجه چنگیز ولیعهد عربستان و مسئولان عربستانی دیگر را به دست داشتن در قتل خاشقجی در کنسولگری ریاض در سال ۲۰۱۸ متهم کرده است.

دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در گزارشی اعلام کرد که احتمالا محمد بن سلمان در ترور خاشقجی نقش دارد. اما عربستان این گزارش را رد کرد.

حامیان چنگیز معتقدند که هرگونه اقدامی از سوی دولت آمریکا درباره دادن مصونیت به محمد بن سلمان در این پرونده خیانت به وعده‌های بایدن درباره مجازات عربستان است.

در این راستا اگنس کالامار، رئیس عفو بین الملل اعلام کرد: خنده‌دار است که محمد بن سلمان از مصونیت برخوردار شود درحالی که خود آمریکا به این نتیجه رسیده که احتمالا محمد بن سلمان با قتل خاشقجی موافقت کرده است.

وی گفت: محمد بن سلمان پادشاه و حاکم عربستان نیست و آمریکا نباید او را رئیس یک کشور بداند. این اقدام به محمد بن سلمان قدرت و مشروعیتی می‌بخشد که مستحق آن نیست و امیدواریم که هیچ گاه به آن دست نیابد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024