سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 04.07.2022, 20:34

آمریکا: ابوعاقله احتمالا با شلیک نظامیان اسرائیلی کشته شده

آمریکا می‌گوید «احتمالا» شلیک گلوله از سوی نظامیان اسرائیلی موجب مرگ شیرین ابوعاقله، گزارشگر آمریکایی فلسطینی‌الاصل شبکه الجزیره در اردوگاه جنین شد ولی این اقدام «عامدانه» نبوده است.

به گزارش رادیو فردا، بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا یک روز پس از آن منتشر کرد که «کارشناسان» اسرائیلی با نظارت یک ژنرال آمریکایی گلوله‌ عامل کشته شدن شیرین ابوعاقله را مورد آزمایش‌ قرار دادند.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۳ تیرماه افزود: در هر حال، گلوله «با هدف کشتن عامدانه این خبرنگار شلیک نشده بود».

در این بیانیه آمده است: نمی‌توان با قاطعیت تعیین کرد که کدام طرف (اسرائیل یا فلسطینیان مسلح) این خبرنگار را کشته‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت: «کارشناسان بالستیک تشخیص دادند که گلوله به‌شدت تخریب شده و این وضع، مانع از نتیجه‌گیری روشن در مورد عامل شلیک گلوله می‌شود».

به گفته آقای پرایس، دلیلی در دست نیست که عمدی بودن این رویداد را نشان دهد بلکه «شرایط غم‌انگیز» در جریان عملیات نظامی اسرائیل علیه نیروهای سازمان جهاد اسلامی فلسطین به این رویداد منجر شد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی با فشار دولت جو بایدن شامگاه ۱۰ تیر گلوله بیرون آورده شده از مغز این خبرنگار را به تیم آمریکایی تحویل داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال آمریکایی مایکل پنزل در نقش هماهنگ‌کننده میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان گلوله را دریافت کرد.

فلسطینیان ظاهرا بر اساس اطمینان به این‌که اسرائیل عامل کشتن این شهروند آمریکایی بوده است، گلوله را به آمریکایی‌ها سپردند.
پوستر و عکس شیرین ابو عاقله در دست معترضان فلسطینی
بیشتر در این باره:
سازمان ملل: خبرنگار الجزیره به دست نیروهای اسرائیلی کشته شد

شیرین ابوعاقله روز ۲۱ اردیبهشت هنگام پوشش حمله نظامیان اسرائیلی به اردوگاه جنین، زمانی که زیر یک درخت در کنار شمار دیگری از خبرنگاران ایستاده بود، بر اثر اصابت گلوله به سر در دم کشته شد.

گلوله با کالیبر ۵.۵۶ میلیمتر از کلاهخود آهنی او عبور کرده بود. خبرنگاران حاضر در محل و تیم الجزیره تاکید داشتند که افراد مسلح فلسطینی در محل نبودند و تنها نیروهای مسلح، نظامیان اسرائیلی اسلحه به دست داشتند.

اسرائیل اصرار داشت که تنها انجام آزمایش‌های نهایی این کشور به روی گلوله می‌تواند با قاطعیت تعیین‌ کند که کدام یک از طرفین گلوله را شلیک کرده است.

به گزارش روزنامه‌های یدیعوت آحرونوت و جروزالم پست، آزمایش بر روی گلوله یکشنبه شب ۱۲ تیر در محل سفارتخانه آمریکا در اورشلیم با نظارت مقامات آمریکایی و از سوی نظامیان و کارشناسان جرم‌شناسی اسرائیل صورت گرفت و گلوله نیز بلافاصله به تشکیلات خودگردان پس داده شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پس از انتشار بیانیه وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش برای نقش آمریکا در روشن شدن «حقیقت» ارزش زیادی قائل است.

به گفته او، مسئولیت قتل این خبرنگار تنها بر دوش «تروریست‌هایی است که از درون مناطق مسکونی و جمعیت غیرنظامی شلیک می‌کنند». آقای گانتز این را نیز گفت که کشورش از مرگ شیرین ابوعاقله «متاسف» است.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای گفت که تحقیق آمریکا «با قاطعیت» تعیین کرده که شلیک گلوله از سوی ارتش اسرائیل، «عامدانه نبود».

واصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در رام‌الله در کرانه باختری، گفت دولت آمریکا حقیقت را می‌داند اما برای حمایت از اسرائیل، آن را لاپوشانی می‌کند.

آقای ابو یوسف افزود «ما فلسطینیان تاکید داریم که اسرائیل شیرین ابوعاقله را کشت و باید مسئولیت جنایتی را که مرتکب شده است، بپذیرد».

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سوم تیر در گزارش خود تاکید کرد که اسرائیل عامل قتل این خبرنگار بود.

پیش از آن نیز، ابتدا شبکه الجزیره و سپس شماری از رسانه‌های عمده غربی و همچنین یک گروه مستقل تحقیق اروپایی تعیین کردند که شیرین ابوعاقله با گلوله نظامیان اسرائیل کشته شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024