جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 04.07.2022, 20:28

انتقاد وزیر خارجه لبنان از اعزام پهپادهای حزب‌الله به آسمان اسرائیل

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، روز دوشنبه ۱۳ تیر از اقدام جنبش حزب‌الله لبنان در اعزام سه پهپاد شناسایی بر فراز یک حوزه گازی اسرائیلی در آب‌های دریای مدیترانه انتقاد کرد.

به گزارش رادیو فردا، ارتش اسرائیل روز ۱۱ تیر اعلام کرد که سه پهپاد را سرنگون کرده است و کمی بعد گروه حزب‌الله در بیانیه‌ای تایید کرد که سه فروند پهپاد را به حوزه گازی موسوم به «کاریش» فرستاده بود. حزب‌الله ماموریت این پهپادها را «شناسایی» بر فراز «یک منطقه مورد مناقشه» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه لبنان روز دوشنبه در پی دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر، گفت هر اقدامی خارج از چارچوب مسئولیت دولت و مسیر دیپلماتیکی که مذاکرات در آن انجام می‌شود، غیرقابل قبول است و کشور را با مخاطرات غیرضروری روبرو می‌کند.

آقای بوحبیب از همه طرف‌ها در لبنان خواست که به روند مذاکرات یادشده متعهد بوده و توجه به منافع ملی کشور را بالاتر از منافع حزبی قرار دهند.

اشاره وزیر خارجه لبنان به مذاکراتی است که با وساطت آمریکا بین اسرائیل و دولت لبنان در خصوص تعیین مرز دریایی در جریان است.

اسرائیل طی روزهای گذشته یک کشتی عظیم با اسکله استخراج گاز را به حوزه «کاریش» اعزام کرد تا بهره‌برداری از این حوزه را تسریع کند.

حزب‌الله لبنان شرکت صاحب کشتی را تهدید کرده است که وارد این منطقه مورد اختلاف نشود.

عاموس هوخشتاین، یک مقام آمریکایی، ماه گذشته همراه با سفیر واشینگتن در بیروت ،از آب‌های منطقه دیدار کرد و مواضع دولت لبنان را به اسرائیل منتقل کرد اما اسرائیل هنوز به دیدگاه‌های لبنان پاسخ نداده است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، روز یکشنبه به حزب‌الله و ایران هشدار داد.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، ارتش این کشور گفته است سه فروند پهپادی که حزب‌الله آن‌ها را عازم ماموریت «شناسایی» بر فراز حوزه «کاریش» کرد، ساخت ایران بوده‌اند که به حزب‌الله تحویل شده‌اند.

از سوی دیگر، رام بن‌باراک، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسرائیل و معاون پیشین موساد، روز ۱۲ تیر به شبکه کان گفت ارزیابی او این است که حزب‌الله به‌طور مستقل و بدون ارتباط با ایران به این اقدام تحریک‌آمیز دست زد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024