جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 03.07.2022, 20:32

نامه سرگشاده سه سازمان سیاسی به رئیس پارلمان بلژیک

نامه سرگشاده به:
رئیس پارلمان بلژیک؛‎ ‎‏
روسای فراکسیون های احزاب و سازمانهای سیاسی در پارلمان
بلژیک؛ اعضای محترم کمیسیون خارجی پارلمان بلژیک؛

موضوع : اعتراض به تصویب لایحه پیشنهادی انتقال زندانیان محکوم شده از بلژیک به جمهوری اسلامی ایران

خانم ها و آقایان نماینده پارلمان؛
اطلاع یافتیم دولت بلژیک به دنبال یک چهارچوب قانونی است تا زندانیان تبعه‌ی پنج کشور و از جمله بلژیک و ‏ایران، بتوانند در صورت محکومیت در هر کدام از این کشورها، دوره‌ی محکومیت خود را در کشور خود بگذارنند. ‏بدین منظور طبق اخبار انتشار یافته در رسانه‌ها، دولت بلژیک روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ لایحه‌ای را با قید ‏‏«فوریت» به کمیسیون خارجی پارلمان ارسال کرده تا در روز سه‌شنبه ۵ ژوئیه ۲۰۲۲، به رای گذاشته شود. در ‏صورت تصویب در کمیسیون خارجی، طبق اطلاعات موجود این لایحه چند روز بعد برای تصویب نهایی به پارلمان ‏فدرال ارسال خواهد شد.

در این ارتباط شما نمایندگان محترم پارلمان اطلاع دارید که اسدالله اسدی، دپیلمات ایرانیِ که در سفارت ‏جمهوری اسلامی ایران در اتریش شاغل بود، متهم شده بود که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم را در اختیار ‏یک زوج ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده تا همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه‌ی پاریس را هدف حمله قرار ‏دهند. در یکی از دادگاه‌های بلژیک، اسدالله اسدی و سه همکار تروریست‌اش پس از محاکمه، به ۱۸ تا ۲۰ سال ‏زندان محکوم شدند. جالب توجه است که اسدالله اسدی، دپیلمات تروریست در دادگاه بلژیک پس از دریافت ‏محکومیت ۲۰ سال زندان درخواست تجدید نظر در حکم را نکرده است‎.

تا آنجا که ما اطلاع داریم این لایحه به دولت بلژیک امکان می‌دهد افراد محکوم شده و زندانی در این کشور را ‏‏«برای گذراندن دوران محکومیت‌شان» به ایران بازگرداند. در این لایحه مشخصاً گفته شده است که هر زندانی ‏می‌تواند به کشورهای طرف قرارداد انتقال یابد و برای تروریست‌‌ها استثنایی قائل نشده‌اند. اگر اسدالله اسدی ‏طبق این لایحه به ایران برای گذراندن محکومیتش انتقال یابد او پس از رسیدن به ایران حتی یک روز در بازداشت ‏نگه داشته نخواهد شد و جمهوری اسلامی و دیکتاتوری ایران از وی به عنوان قهرمان و با دسته گل استقبال ‏خواهد کرد و این تصور که او دوران حبس خود را در زندان‌های ایران خواهد گذراند با واقعیت های موجود جمهوری ‏اسلامی مطابقت ندارد.

تصویب و اجرای این لایحه، دست تروریسم دولتی جمهوری اسلامی را برای انجام عملیات، نه تنها علیه ‏اپوزيسيون، بلکه علیه شهروندان بلژیک و اروپا باز می‌گذارد و امنیت شهروندان را بخاطر می‌اندازد. نباید فراموش ‏شود که قاطعیت دادگاه میکونوس در محاکمه عوامل ترور میکونوس و محکومیت آمران و عاملان این ترور در آلمان، ‏باعث امنیت نسبی اپوزیسیون و شهروندان اروپا در سال‌های گذشته شده بود. علاوه بر این، کاظم دارابی، مجرم ‏اصلی این عملیات تروریستی، پس از آزادی از طریق بهره‌مندی از «تخفیف در مجازات حبس ابد پس از ۱۵ سال ‏زندان» در آلمان، با استقبال معاون وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، به ایران بازگشت و با توجه به ‏خدمتی که به نظام جمهوری اسلامی کرده بود، بارها از وی تجلیل شد و در نهایت هم در یک پست حکومتی با ‏اهمیت قرار گرفت.

ما به عنوان جمعی از فعالان اپوزیسیون دموکرات و آزادی‌خواه حکومت اسلامی ایران به شدت نگران این هستیم ‏که در صورت تصویب لایحه تبادل زندانی میان ایران و بلژیک، امنیت و مصونیت خود را در برابر اقدامات تروریستی ‏حکومت ایران در خارج از ایران از دست بدهیم و انجام اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در کشورهای عضو ‏اتحادیه اروپا ادامه یابد. بدین منظور از تمامی نمایندگان محترم پارلمان بلژیک درخواست می‌کنیم:‎

یک- از تمامی ظرفیت‌های قانونی خود برای توقف این لایحه استفاده کنید تا راه انتقال را برای آزادی اسدالله ‏اسدی، دیپلمات تروریست رژیم ایران که توسط دادگاه آنتورپ در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شده است و ‏سایر تروریست‌ها، هموار نشود‎ ‎.

دو- با توافقنامه‌ای که بتواند امکان و احتمال تبادل محکومین تروریست زندانی بین دولت بلژیک و رژیم ایران را ‏فراهم کند مخالفت کنید.

با احترام
حزب دموکرات کردستان ایران- کمیته بلژیک
حزب چپ ایران (فدائیان خلق) – بلژیک
جمهوری‌خواهان سکولار و دمکرات ایران در بلژیک

‏۳ ژوئیه ۲۰۲۲‏



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024