سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.09.2021, 7:26

برگزاری کنفرانسی در اربیل با درخواست عادی‌سازی روابط عراق و اسرائیل

صدای آمریکا: سران شماری از قبائل عراق روز جمعه ۲ مهر در کنفرانسی تحت عنوان «صلح و احیا» در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق، شرکت کردند و خواستار عادی‌سازی روابط بین عراق و اسرائیل شدند. این کنفرانس با حضور بیش از ۳۰۰ تن از سران قبائل سنی و شیعە از شش استان عراق توسط اندیشکدە «مرکز صلح و ارتباطات» مستقر در نیویورک برگزار شد. این اندیشکدە از عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی حمایت می‌کند.

بە گزارش خبرگزاری فرانسە، سحر الطائی، رئیس بخش تحقیقات در وزارت فرهنگ عراق و از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، در اعلامیە پایانی گفت: «ما می‌خواهیم بە توافق ابراهیم بپیوندیم. همان‌طور که در این توافق روابط دیپلماتیک میان امضاکنندگان و اسرائیل پیش‌بینی شده است، ما همچنین خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم.»

الطائی افزود: «هیچ نیرویی، چه خارجی و چه داخلی، حق جلوگیری از این خواستە را ندارد.»

با این حال برگزاری این کنفرانس واکنش برخی مقامات و شخصیت‌های سیاسی عراق و اقلیم کردستان را در پی داشته است. شیرکو عثمان عبدللە، از نمایندگان جامعه یهودیان در وزارت اوقاف اقلیم کردستان، در این بارە بە صدای آمریکا گفت: «من از برگزاری چنین کنفرانسی خبر نداشتەام.» وی همچنین تاکید کرد که هرگونە تصمیم‌گیری در مورد عادی‌سازی روابط «بر عهدە دولت مرکزی در بغداد است.»

دولت عراق روز شنبه ۳ شهریور با انتشار بیانیەای اعلام کرد که «تجمعات غیرقانونی در شهر اربیل اقلیم کردستان توسط برخی از شخصیت‌های قبائل» را قاطعانه رد می‌کند.

حکومت اقلیم کردستان نیز در بیانیەای نسبت به برگزاری این کنفرانس اظهار بی‌اطلاعی شده و آمده است که این تجمع منعکس‌کنندە موضع اقلیم کردستان نیست.

در همین حال بخش انگلیسی صدای آمریکا نیز در گزارشی در همین رابطه به نقل از پل سالیوان، تحلیلگر امور خاورمیانه در واشنگتن، می‌نویسد که نشست اربیل اگرچه سبب اعتراض بغداد شد، اما این «می‌تواند نشانه‌ای از رویدادهای آینده باشد» و «نشان می‌دهد که دیدگاه‌ها در مورد اسرائیل در برخی از مناطق عراق رو به تغییر است.»

تلویزیون العربیه عربستان سعودی نیز که این نشست را پوشش می‌داد، هدف احتمالی برگزاری آن را «سنجیدن وضعیت درون عراق برای واکنش عمومی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل» دانسته است. تابستان ۱۳۹۹ بود که امارات متحدە عربی و بحرین با ابتکار و میانجی‌‌گری آمریکا پیمان صلحی را با اسرائیل امضاء کردند کە بە «توافق ابراهیم» شناختە شد. سودان و مراکش هم متعاقب آن برای عادی‌سازی روابط‌شان با اسرائیل، به توافق‌های ابراهیم پیوستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024