سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.08.2021, 11:09

سیلاب تابستانی در استان‌های شمالی؛ از تخریب تا برآورد خسارت

ایرنا- بارش باران و جاری شدن سیلاب طی چند روز گذشته موجب خسارت‌هایی به بخش های کشاورزی، راه ها و منازل مسکونی در برخی استان‌ها شد.

در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی که با رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در نقاط مختلف کشور به ویژه استان های شمال و شمال شرقی همراه بود طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها را به دنبال داشت که البته این وضعیت طبق اعلام سازمان هواشناسی در روزهای آینده نیز در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان غربی، خراسان شمالی، برخی مناطق آذربایجان شرقی و شمال کردستان ادامه دارد.

سیلاب طی ۲ روز گذشته باعث وارد آمدن خسارت به ۲۵ روستای شهرستان بابل در استان مازندران شد که البته این سیل آسیب جانی و تخریب مناطق مسکونی نداشته اما جاده شیخ‌موسی، راه های روستایی و دو پل در روستاهای امیرده و گردرودبار و دو پل موقت در روستاهای وولی‌کله و بتلیم تخریب شده و شالیزارهای برخی از روستاها و دو مزرعه ماهی در روستاهای خریون بندپی‌ شرقی و دولت - رودبار بندپی‌غربی در این سیلاب خسارت دیده است.

میزان خسارت وارد شدن به حوزه راه این شهرستان حدود ۵٠ تا ۶٠ میلیارد تومان برآورد می‌شود و خسارت به بخش خصوصی اعم از کشاورزی در دست بررسی است.

از دیگر خسارت های سیل در مازندران می توان به بالا آمدن آب رودخانه و تخریب پل موقت روستای درزیکلا و منگل در شهرستان سوادکوه اشاره کرد که این پل برای دسترسی ۱۳ روستا به شهر بود.

در بخش تاریخی و کوهستانی کجور واقع در فاصله حدود  ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر هم به دلیل سیلاب 700 راس دام سبک و سنگین تلف شد و به دنبال بارش شدید باران در ارتفاعات  روستای “انگاس ” کجور باعث طغیانی شدن رودخانه های منطقه شد که آبگرفتگی روستاهای “انگیل ” ، “بین ”  “برکن ” ، “میان ده ” ، “سریوده ” ، “کوشکک ” را در پی داشت.

بخش بلده واقع در شهرستان نور هم در قسمت سربندها، نهرها، جاده های بین مزارع و زمین های کشاورزی در چهار روستای یالرود، فراسب، کمرود و ورازان دچار خسارت شد که براساس برآورد اولیه ۸۰ درصد به زمین های کشاورزی و تاسیسات یالرود ، ۶۰ درصد به روستای کمرود ، ۴۰ درصد به روستای فراسب و ۲۰ درصد به روستای ورازان خسارتی وارد شده است و دو واحد مسکونی در روستای کمرود دچار آبگرفتگی شد.

علاوه بر این بارش‌های شدید باران و جاری شدن سیل ۵۰ کیلومتر از مسیر راه‌های عشایری این شهرستان تخریب شده و به علت تلف شدت تعدادی از دام‌ها خسارات سنگینی به بخش دام عشایر منطقه وارد شد و اکنون مسوولان در تلاش برای تامین، تهیه و ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی از جمله لودر برای بازگشایی راه‌های عشایری مسدود و تخریب شده از سیل هستند.

مناطق ییلاقات عشایرنشین پیازه رود ، زردنم ، تالشه‌دره و ثمره‌خانه این شهرستان هم دچار خسارت شد.

در کلاردشت قسمت دیگری از استان مازندران هم با جاری شدن سیلاب و ورود گل و لای به تاسیسات آبرسانی ، شرکت آب و فاضلاب ناگزیر به خارج کردن تصفیه‌خانه آب کلاردشت از مدار شد و چندین سردهنه کشاورزی در منطقه رودبارک شهرستان تخریب شد.

در استان آذربایجان شرقی هم طی چند روز گذشته با شدت گرفتن بارش ها محور سرچم - اردبیل، معابر عمومی و تعدادی از مغازه‌ها در شهر میانه و شهر آچاچی، بخشی از روستاهای غریب‌دوست، کلهر و اونلیق و روستای آرگون بخش خداجو موجب آبگرفتگی شد و این بارندگی ها در شهرستان های مراغه، میانه، سراب، شبستر و بخش خسرو شهر شهرستان تبریز خساراتی به همراه داشت.

اما در عین حال تدوام بارش باران در اوج گرما و خشکسالی موجب خوشحالی و امیدواری کشاورزان و باغداران خلخالی و جاری شدن آب در رودخانه‌ها و همچنین نهرهای خشک کشاورزی منطقه شد.

بارش شدید و رگباری باران همچنین طی چند روز گذشته به شهرستان‌های کلاله، مینودشت، مراوه‌تپه و گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان ۴۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در بخش های کشاورزی، راه‌ها، معابر و تاسیسات شهری و برخی منازل مردم این خطه خسارت زد.

خسارت ۲۹۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی به زیرساخت‌ها، وقوع سیلاب هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به ۴۴ کیلومتر جاده بین مزارع کشاورزی کلاله و خسارت به پل‌ها، آسفالت و راه‌های اصلی و فرعی به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال در این مناطق برآورد شده است.

در این میان حدود ۵۰ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی کلاله براثر بالا آمدن آب رودخانه “آق سو” و جاری شدن سیلاب ناشی از بارش‌های رگباری و نقطه‌ای دچار آبرفتگی شد که تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خسارت این خانه‌ها را ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و خسارت وارده به معابر و جداول روستایی این شهرستان را در مجموع ۳۴ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

علاوه بر این باران شدید و رگباری در روزهای گذشته در مجموع بیش از ۶۰ میلیارد ریال به حوزه کشاورزی شامل ۶ هکتار مزرعه شالی، ۵۰ راس دام سبک، سه هزار کیلوگرم علوفه دام، ۹ دستگاه موتور پمپ آب و ۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع این شهرستان خسارت زد که بیشترین خسارت سیلاب اخیر با ۴۸ میلیارد ریال مربوطه به جاده بین مزارع اراضی کشاورزی مینودشت است.

در کنار این خسارت ها، سیلاب ناشی از بارش‌های اخیر سبب ورود هفت میلیون و ۱۵۰ هزار متر مکعب آب به پنج سد از مجموع ۱۴ سد استان گلستان شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024