پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.08.2021, 10:49

اصل طرح صیانت چیست؟ / آرش حکیمی

۱- قبل از این که به خود طرح برسیم، مجبورم یکی دو نفر را معرفی کنم.

‏فردی که به شدت از این طرح دفاع می‌کند و من احساس می‌کنم اساساً طرح از جانب ایشان به مجلس راه پیدا کرده، آقای یاسر جلالی است. ایشان با فامیلی یکسان، داماد سردار غلامرضا جلالی است.

‏۲- چند هفته پیش بود که اتفاقی در یکی اتاق‌های کلاب‌هاس ایشان را دیدم که سفت و سخت داشت از  طرح صیانت دفاع می‌کرد. خیلی هم اصرار داشت که ما سرورهای فیسبوک و اینستاگرام را در کشورهای دیگر در اختیار داریم. اما شغل ایشان چیست؟

‏۳- تا جایی که یادم هست یاسر جلالی دو سه سال است که رئیس هیئت مدیره موسسه تبیان شده است. مدیرعامل تبیان کیست؟ فردی به نام خجسته که فامیل همسر رهبر انقلاب است. شغل سردار جلالی چیست؟ ایشان فرمانده سازمان پدافند غیر عامل سپاه پاسداران است.

‏۴- خب حالا بریم سر طرح صیانت؛
‏کل این طرح دری وری است به غیر از یک بند. یک بند دارد که بر اساس آن گیت‌وی‌های اصلی ایران که هم اکنون در اختیار شرکت زیرساخت است را به سازمان پدافند غیرعامل سپاه واگذار می‌کند.

‏اما گیت‌وی چیست و این بند به چه درد می‌خورد؟

‏۵- به زبان ساده، گیت‌وی سوراخی است که ایران از آن سوراخ به اینترنت وصل می‌شود. اگر آن گیت‌وی‌های اصلی که الان در اختیار شرکت زیرساخت است، مسدود شوند، همان اتفاقی می‌افتد که در آبان ۹۸ افتاد. یعنی قطع کامل اینترنت.

۶- اما چرا  طرح صیانت می‌خواهد گیت‌وی‌های اصلی را در اختیار سردار جلالی قرار دهد؟ مگر الان نمی‌توانند اینترنت را قطع کنند؟ مگر در آبان ۹۸ نکردند؟
‏چرا کردند، ولی سخت بود. برای قطع کردن اینترنت لازم است که نهادهای اطلاعاتی درخواستشان را به دولت بدهند.

۷- دولت که زیاد با قطع اینترنت موافق نیست (یعنی در حد نهادهای اطلاعاتی) موضوع را در شورای امنیت ملی مطرح می‌کند و اگر نتیجه شورا قطع اینترنت شد، دولت دستور را به وزارت ارتباطات ابلاغ کرده و وزارت خانه به شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی زیرساخت دستور می‌دهد و اینترنت قطع می‌شود.

‏۸- اما اگر دکمه‌ی قطع دست سپاه باشد چه؟ سپاه یک نهاد نظامی است و سلسله‌مراتب فرماندهی دارد. بالاتر از سردار جلالی احتمالاً سردار سلامی است و بعد از آن رهبری. احتمالاً رهبری هم طی حکمی اختیار را به فرماندهی سپاه منتقل می‌کند و خلاص...

‏دولت از گردونه قطع اینترنت خارج می‌شود.

‏۹- در نظر بگیرید که مجلس حق دارد از دولت در هر موردی سوال کند، اما از سپاه پاسداران نه. دیگر پیچیدگی‌های سابق وجود ندارد و شورای امنیت ملی هم کنار می‌رود.
‏روال این طور می‌شود که اطلاعات سپاه به واحد کناری‌اش که پدافند غیر عامل است پیغام می‌دهد که: حاجی دکمه رو بزن و او هم می‌زند.

۱۰- به زعم من تمامی موارد دیگری که در  طرح صیانت ذکر شده چرند است و صرفاً ذکر شده که شمایل طرح را طور دیگری نشان دهد. وگرنه من مرده و شما زنده، نه اینستاگرام مسدود می‌شود نه واتس‌اپ.

‏و نه اساساً شدنی است که استفاده از VPN را کنترل کرد و نه می‌شود جلویش را گرفت.

‏۱۱- اگر می‌شد جلوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را با راهی غیر از فیلتر کردن گرفت، قطعاً تا الان چین این کار را کرده بود و راهش را به ایران هم نشان داده بود. شدنی نیست. فقط یک شبکه اجتماعی در ایران مسدود است که آن هم چینی است. تیک تاک! اما چطور؟

۱۲- شما با هیچ فیلتر شکنی نمی‌توانی از ایران به سرورهای تیک تاک وصل شوی. منظور از عبارت «از ایران» چیست؟ منظور موقعیت جغرافیایی ایران نیست و آی‌پی ایران هم نیست. بلکه سیمکارت تلفن ایران است.

‏با هماهنگی‌ای که ایران با چین کرده، سرورهای تیک تاک، پیش‌شماره ایران را بلاک کرده‌‌اند.

۱۳- جالب اینجاست که اپلیکیشن تیک تاک به ما نمی‌گوید که به شماره تلفن ما دسترسی دارد. ولی دارد. خودتان تست کنید. سیمکارت را از گوشی خارج کنید و تیک تاک را اجرا کنید.

‏پس برای مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی همچون کارهایی لازم است که آن هم با تریک‌های ساده قابل دور زدن است.

‏۱۴- اما هرچه بیشتر در باتلاق دست و پا بزنی، زودتر فرو می‌روی.


تصویر نوشته: یاسر جلالی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024