پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.07.2021, 13:02

دادگاه عالی بحرین بانک‌ مرکزی ایران در پرونده پولشویی مجرم شناخت

رادیو فردا: دادگاه عالی کیفری در بحرین در پرونده «بزرگ‌ترین پولشویی» در تاریخ این کشور روز پنج‌شنبه بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی دیگر را مجرم شناخت و جریمه کرد.

به گزارش خبرگزاری بحرین، دادستان بحرین روز پنج‌شنبه، ۷ مرداد در بزرگترین پرونده پولشویی در تاریخ این کشور، بانک «المستقبل» و شش نفر از مقامات آن، هم‌چنین بانک مرکزی ایران و چند بانک‌ ایرانی دیگر را مجرم شناخت.

دادگاه کیفری عالی بحرین هم‌چنین اعلام کرد که بانک مرکزی ایران و سایر بانک‌های ایرانی درگیر در این پرونده هر کدام، یک میلیون دینار بحرین جریمه و دستور توقیف مبالغ که قرار بوده مورد پولشویی قرار گیرد، صادر شده است.

هم‌چنین پنج نفر از محکومان این پرونده هر کدام به ده سال و ششمین فرد به پنج سال حبس محکوم شده‌اند.

دادستانی بحرین در اردیبهشت امسال، بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک دیگر را به اتهام «پولشویی» ۱.۳ میلیاردی دلار تحت پیگرد قضایی قرار داد.

علی بن فضل البوعینین، دادستان کل بحرین، در همان زمان اعلام کرد که بانک ملی و بانک صادرات ایران به دستور بانک مرکزی ایران از یک سیستم جایگزین که از طرف مقامات بحرینی مجوز نداشته برای انتقال این مبلغ استفاده کرده و با «نگهداری» آن، تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را دور زده‌اند.

در گزارش‌ها همچنین آمده بود که بانک المستقبل [فیوچر بانک] در تلاش برای انتقال پول به ایران و تأمین مالی چندین «نهاد تروریستی» از جمله سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و نهادهایی در عراق بوده، اما به‌ دلیل کنترل شدید مقامات بحرینی بر بانک‌ها، موفق به انجام این کارها نشده است.

بانک المستقبل در سال ۱۳۸۳ با سرمایه‌گذاری مشترک بانک ملی و صادرات ایران و همچنین یک بانک بحرینی آغاز به کار کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024