جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.07.2021, 12:58

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران محدود کردن اینترنت در ایران را محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به بیانیه ۵۵ روزنامه‌نگار ایرانی درباره اعتراضات خوزستان و قطع اینترنت و همچنین طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» نسبت به محدود شدن دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد هشدار داده و این اقدامات را محکوم کرد.

به گزارش رادیو فردا، آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران، روز جمعه گفت: «ما از خواسته‌ انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران ایران مبنی بر بازگرداندن دسترسی به اینترنت و مخالفت آن‌ها با قوانینی که آزادی بیان روزنامه‌نگاران و مردم را تهدید می‌کند، حمایت می‌کنیم.»

چهارم مردادماه ۵۵ نفر از روزنامه‌نگاران ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «مدیران ناکارآمد که سال‌هاست رسانه‌ها را زیر تیغ سانسور برده‌اند و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل را که بار‌ها بحران‌ها و ابربحران‌ها را فریاد زده‌اند، مورد آزار قرار می‌دهند؛ بعد از خاموش کردن صدای رسانه‌ها، اینترنت را در خوزستان مختل کرده‌اند تا این بار مانع روایت‌های مردم از روزگار سیاه خوزستان شوند.»

طی دو هفته گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند. جمهوری اسلامی در این فاصله اقدام به قطع اینترنت در خوزستان کرد و گزارش‌ها حاکی از بازداشت «صدها» نفر است.

هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان در دست نیست. بر اساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند.

دیدبان حقوق‌ بشر اما می‌گوید دست‌کم ۹ نفر در این اعتراضات جان باخته‌اند.

همزمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ششم مرداد بعد از یک جلسه غیرعلنی، به کمیسیون مشترک ویژه اجازه دادند درباره اجرای آزمایشی طرح محدودسازی اینترنت تصمیم‌گیری کند.

۱۲۱ نماینده رای دادند که بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، یک کمیسیون ویژه درباره اجرایی شدن طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» تصمیم‌گیری کند و به این ترتیب، راه را برای محدودیت کامل اینترنت در ایران هموارتر کردند.

گزارشگران بدون مرز این طرح را «برگرفته از روش سانسور در چین» با هدف «مسدودسازی کامل دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت جهانی و تبعیض دیجیتال علیه حق دانستن مردم» دانسته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024