پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.07.2021, 9:06

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت منیره عربشاهی در زندان کچویی کرج

منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج علیرغم وخامت حال از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، این فعال مدنی زندانی با وجود دستور پزشک مبنی بر آزمایش هفتگی و رسیدگی پزشکی تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته است. به گفته یک منبع مطلع؛ پزشک جراح خانم عربشاهی دستور رسیدگی فوری پزشکی داده و خطر جانی و بروز شوک را مطرح کرده است. این منبع نزدیک به خانواده  در این خصوص به هرانا گفت: «منیره عربشاهی به دلیل خارج کردن غده تیروئید باید هفته‌ای یکبار آزمایش خون داده و تحت نظر باشد. با این حال از زمان بازگشت به زندان تا امروز به بهانه نبود پزشک مورد هیچگونه رسیدگی قرار نگرفته است. حتی توان صحبت کردن هم ندارد و از ۴ روز قبل هر چیزی که می‌خورد را فورا بالا می‌آورد. جان منیره در خطر است.»

خانم عربشاهی که از تاریخ ۱۳ اردیبهشت‌ماه از زندان کچویی کرج با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی درمانی اعزام شده بود، در تاریخ ۱ مردادماه پس از انجام جراحی و تخلیه غده تیروئید به زندان بازگشت.

با وجود اینکه در خصوص گواهی عدم تحمل حبس خانم عربشاهی، علاوه بر پزشکی قانونی، تائید ۳ پزشک معتمد دیگر به لحاظ اداری مورد نیاز است، او پیشتر صرفا توسط یک پزشک ویزیت شده که عدم تحمل حبس را تائید کرده است با این حال خانم عربشاهی جهت ویزیت توسط دو پزشک دیگر تاکنون اعزام نشده بود.

دختر خانم عربشاهی، یاسمن آریانی از مخالفان حجاب اجباری در حالی که در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۷ با پایان حبس از بابت محکومیت پیشین خود از زندان اوین آزاد شده بود، در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۸ مجددا بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد. خانم عربشاهی یک روز پس از او بازداشت و به همراه فرزندش به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. آنها نهایتا در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شدند و مجددا در تاریخ ۳۰ مهرماه سال گذشته از بند زنان زندان اوین به زندان کچویی کرج تبعید شدند.

این دختر و مادر زندانی مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه و هرکدام از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۶ سال حبس تعزیری و در مرحله تجدیدنظر هرکدام مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شدند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه زندان در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا است.

یاسمن آریانی نیز در تاریخ ۱۵ تیرماه از زندان کچویی کرج به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024