پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.07.2021, 17:41

واکنش جامعه افغانستان به قتل کمدین محلی قندهار توسط طالبان

قتل نظرمحمد معروف به «خاشه جوان» کمدین معروف افغان در ولایت قندهار افغانستان توسط شبه‌نظامیان گروه طالبان با واکنش‌ گسترده مقامات دولت، اعضای سازمان‌های غیردولتی، هنرمندان، سینماگران سرشناس، کاربران شبکه‌های اجتماعی و هنرمندان رو‌برو شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چند روز بعد از این حادثه ویدئویی مربوط به زمان بازداشت نظر محمد، نشان می‌دهد که او میان سرنشینان مسلح یک خودرو نشسته و دستانش از پشت بسته است. یکی از آنان می‌پرسد که در کجا دستگیر شده و او‌ می‌گوید روز عید به خانه‌اش حمله کرده‌اند. خاشه جوان در ادامه پاسخ درستی به اعضای طالبان را نمی‌دهد و یکی از آنها با سیلی به صورتش می‌زند.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان با انتشار مطلبی در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک در واکنش به کشته شدن این کمیدین معروف افغانستان نوشت: «ویدئوی لحظات قبل از اعدام خاشه جوان قندهاری نشان می‌دهد که طالبان نه به شریعت پابند است، نه محکمه (دادگاه) دارد، نه قانون و نه انسانیت».

وی همچنین تاکید کرد: «این گروه (طالبان) جاهل و وحشت آفرین است. این ویدئو بار دیگر نشان می‌دهد که همه‌ای ما بیشتر و مستحکم‌تر از گذشته در برابر جهل و وحشت که هدفش تخریب دارایی‌های مادی و معنوی افغانستان است بسیج و متحد شویم».

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای کشته شدن نظرمحمد، کمدین افغان توسط طالبان را خلاف ارزش‌های اسلامی و انسانی خوانده است.

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در فیس‌بوک نوشت: «تیرباران ددمنشانه خاشه نشان دهنده‌ دشمنی طالبان با فرهنگ٬ هنر٬ آزادی و آزادگی است.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان هم قتل خاشه توسط گروه طالبان را به شدت محکوم کرده و این اقدام را خلاف ارزش‌های حقوق بشری و احکام دین اسلام خواند.

از سوی دیگر شمار زیادی از هنرمندان و سینماگران معروف از جمله آریانا سعید٬ فیاض حمید٬ لینا علم٬ حمیرا قادری و شماری زیادی از نخبگان و اعضای جامعه مدنی قتل این کمدین محلی را محکوم کردند.

قابل یادآوری است که نظرمحمد مشهور به «خاشه جوان» در ولایت قندهار در جنوب افغانستان زندگی می‌کرد و سال‌ها از راه طنز برای مردم لبخند هدیه کرده است. او در میان مردم افغانستان به‌ویژه شهروندان قندهار معروف بود. این کمدین افغان عضو پلیس ملی افغانستان نیز بود.

گفتنی است مقامات محلی ولایت قندهار در جنوب افغانستان اعلام کردند که خاشه جوان روز جمعه ۲۳ ژوئیه، توسط شبه‌نظامیان گروه طالبان در یک دادگاه صحرایی تیرباران شده است. اما گروه طالبان ادعا کرد که این کمیدین در درگیری با شبه‌نظامیان این گروه کشته شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024