جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.07.2021, 23:57

برخی واکنش‌ها به طرح مجلس محدودسازی اینترنت

* الناز محمدی،‌ روزنامه‌نگار:
زنگ زدم به نماینده مجلس، می‌گم شما می‌گین نماینده توییتر و بقیه باید بیان ایران؟ در حالی که ما تحریمیم و هیچ ساز و کار مالی‌ای نمی‌تونیم باهاشون داشته باشیم؟
می‌گه خانم شما چی می‌دونی از تحریم؟ دنبال حرف بیگانه‌ها راه نیفت.
آقا ما دردمونو به کی بگیم

* حسن اسدی زیدآبادی:
آنچه در ۸۸ مردم را به خیابان آورد خشم ناشی از حس تحقیر و توهین به شعورشان بود و این فراتر از برد و باخت انتخاباتی بود. این طرح صیانت هم دقیقا شعور و کرامت شهروندان را نشانه گرفته و مردم را خشمگین ساخته است. اما شاید دیگر خسته شده‌ایم، توان آن سالها را نداریم، خائف شده‌ایم شاید!

* یاشار سلطانی:
همانقدر که پروژه پیام‌رسان‌های داخلی و فیلتر تلگرام، پوششی برای چاپیدن بیت المال، فروش فیلترشکن و رسوخ بدافزارها بود که البته به جایی هم نرسید؛ پروژه #طرح صیانت هم چاه ویل دیگری برای سرقت بودجه عمومی و جاسوسی از مردم است.

* گزارش‌گران بدون مرز:
طرح صیانت از فضای مجازی، امروز در مجلس جمهوری اسلامی ایران تصویب شد. برگرفته از روش سانسور در چین هدف آن مسدودسازی کامل دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت جهانی است. گزارش‌گران بدون مرز  این قانون را تبعیض دیجیتال علیه حق دانستن مردم می‌داند و آن را محکوم می‌کند.

* کمیته حمایت از خبرنگاران:
ایران: کمیته حمایت از خبرنگاران(CPJ) امروز ضمن محکوم کردن اقدام نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی در تصویب #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران فضای مجازی، محدود کردن دسترسی آزاد مردم به اینترنت را مغایر ارکان بین‌المللی آزادی بیان دانست و خواستار توقف فوری اجرای این طرح شد. #طرح_صیانت

* انجمن روزنامه‌نگاران زن:
انجمن روزنامه نگاران زن ایران در واکنش به بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس یازدهم در بیانیه‌ای اعلام کرد: به گواهی تاریخ فیلتر و مسدود کردن فضاهای مجازی پیامدی جز افزایش بی‌اعتمادی و دامن زدن به رونق کاسبان فیلترینگ نداشته و حتی مسوولان رده‌بالا از پلتفرم‌های فیلتر شده بهره می‌گیرند؛ آیا در این شرایط ادله منطقی مجلس برای طرح مذکور چیست؟
این تشکل روزنامه‌نگاران زن ایران از نمایندگان مجلس پرسیده: آیا اولویت کار مجلس انقلابی در شرایط کنونی جامعه، تنها محدود کردن جریان آزاد ارتباطات و اطلاعات است؟ یا ارایه طرح‌هایی برای مشکلات اساسی چون کرونا، بیکاری، مشکلات زیست محیطی و ...»
انجمن روزنامه نگاران زن ایران در ادامه یادآور شد: از این‌ رو این انجمن ضمن دعوت از مجلس به تامل و آینده نگری بیشتر در ارتباط با طرح مذکور، اعتراض خود را نسبت به طرح اعلام می‌دارد و از مجلس خواهان رسیدگی به مشکلات بنیادین شهروندان است.

* احمد زیدآبادی: شکاف در بین اصولگرایان
تصویب طرح اصطلاحاً “صیانت...” از سوی نمایندگان مجلس از نگاه من هیچ اثر عملی در پی نخواهد داشت، اما شکاف پنهان بین جریان اصولگرا را روز به روز آشکارتر خواهد کرد. آن بخش از اصولگرایان که بار امور اجرایی را به گردن گرفته‌اند در مواجهه با انبوه مشکلات، مسیر عملگرایی را در پیش خواهند گرفت و  گرایش تندرو و متوهم آنان در مقابل‌شان خواهد ایستاد. سرنوشت ایران هم به نتیجۀ این رویارویی گره خورده است. به نظرم این بار این تندروها خواهند بود که به حاشیه خواهند رفت و یا حذف خواهند شد.

* امیر ناظمی، ‏‏‏‏معاون وزیر ارتباطات:
«طرحی که اکوسیستم استارتاپی کشور، فعالان فضای مجازی با هر گرایش سیاسی، صاحبان کسب‌وکارهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی خانگی و عموم مردم با آن به‌صراحت مخالف هستند، سرمایه اجتماعی را نابود می‌کند و در نهایت هم به اهداف نادرست و نسنجیده خود نخواهد رسید.»

* اکانت توییتری با نام «سرهنگ قاسم بشیری، شغل: طراح شبکه‌های انتقال آب:
راستی گوگل ارث هم قراره خودتون بسازید؟ چون اگه نسازید ماها دیگه نمی‌تونیم کار کنیم،  برادراتون باید آبو تو آفتابه براتون منتقل کنن.

* محمود احمدی‌نژاد:
محمود احمدی‌نژاد،‌ رئیس‌جمهور سابق ایران، گفت:‌ «متاسفانه عده‌ای امروز به دنبال محدود کردن اندک روزنه ارتباطی مردم در فضای مجازی هستند. من با بستن و محدود کردن فضای مجازی مخالفم و آن‌را بر خلاف اصول انسانی و منافی «حق دانستن» و «آزادی انسان‌ها» می‌دانم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024