پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.06.2021, 11:40

عراقچی: برای تصمیم‌گیری به پایتخت‌ها برمی‌گردیم

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمامی اسناد توافق آماده است، گفت: ما از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتر هستیم اما پرکردن فاصله‌ای که میان ما و توافق وجود دارد، نیاز به تصمیماتی دارد که عمدتا باید طرف‌های مقابل بگیرند.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: امروز آخرین روز از دور ششم مذاکرات است. ما روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و  الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است. از مسائل اصلی مورد اختلاف، بعضی از مسائل حل شده و بعضی حل نشده است و این مسائل یک شکل دقیق به خود گرفته و کاملاً مشخص شده که ابعاد اختلافات چگونه است.

مذاکره کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات وین با بیان اینکه زمان برای تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل ما فرا رسیده است، گفت: صحنه مذاکرات و توافق احتمالی کاملا روشن هست و طرف‌های مقابل باید تصمیمات خودشان را بگیرند. الان دیگر مشخص است که در چه حوزه‌هایی چه کارهایی امکان دارد و چه کارهایی امکان ندارد بنابراین زمانی هست که همه طرف‌ها به خصوص طرف‌های مقابل باید تصمیم نهایی خود را بگیرند.

وی اضافه کرد: برای چند روزی که نمی‌توانم الان دقیق بگویم چه تعداد روز خواهد بود، مذاکرات را متوقف می‌کنیم و نه فقط برای مشورت‌های بیشتر بلکه برای تصمیم گیری به پایتخت‌ها برمی‌گردیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: همکاران من روزهای بسیار سختی داشتند و تا پاسی از شب روی اسناد کار کردند دیشب تا ساعت ۲ صبح روی آخرین برگ اسناد و پاسخ هایی که باید داده می‌شده کار کردند. به هر حال مذاکره غیر مستقیم کار آسانی نیست و برای جلوگیری از سوء تفاهمات لازم است خیلی دقیق‌تر و جزئی‌تر کار کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: امروز جلسه کمیسیون مشترک تشکیل خواهد شد ما یک جمع‌بندی از کاری که تا الان صورت گرفته خواهیم داشت و امشب هم به تهران باز خواهیم گشت.

وی در پاسخ به این سوالی درباره میزان پیشرفت مذاکرات درباره مسائل کلیدی در دور ششم گفت: در هر دوره مذاکره پیشرفتهایی داشتیم، و این پیشرفت در برخی از دوره‌ها کمتر و برخی بیشتر بوده است. این دور پیشرفت های خوبی داشتیم.

عراقچی ادامه داد: الان از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم ولی پرکردن فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده کار آسانی نیست و احتیاج به تصمیم هایی دارد که باید عمدتاً طرف‌های مقابل ما بگیرند. امیدوارم در دور بعدی بتوانیم فاصله کوتاه باقی مانده را هم- اگرچه راه سخت و پر سنگلاخی هست- طی کنیم و بتوانیم به یک جمع بندی نهایی برسیم این امید من برای دور آینده است ولی قطعاً نمی‌شود پیش‌بینی کرد ولی من امیدوارم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024