جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.06.2021, 8:34

اسرائیل: رئیسی تندروترین رئیس‌جمهور ایران خواهد بود

بی‌بی‌سی: در حالی که گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرای مورد حمایت ایران پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته، اسرائیل می‌گوید روی کار آمدن ابراهیم رئیسی باید مایه نگرانی جامعه بین‌المللی شود.

وزیر خارجه اسرائیل آقای رئیسی را “قصاب تهران” خوانده و سخنگوی وزارت خارجه‌ این کشور هم او را “تندروترین رئیس جمهور” تاریخ ایران دانسته است.

لیور هایات گفته آقای رئیسی به سوی افزایش فعالیت‎‌های هسته‌ای ایران گام برخواهد داشت.

در مقابل به گزارش المیادین حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در پیام تبریکی به آقای رئیسی پیروزی او را “احیای امیدهای ملت ایران و ملت‌های منطقه” خوانده و گفته او را به چشم “پشتیبانی قدرتمند علیه متجاوزان” می‌بیند.

ابراهیم رئیسی در انتخاباتی با پایین‌ترین نرخ مشارکت و در حالی به پیروزی رسید که با ردصلاحیت رقبای عمده، آرای باطله در جایگاه دوم قرار گرفت.

رهبران کشورهای همسایه و برخی متحدان ایران، چون ونزوئلا، پیروزی آقای رئیسی را تبریک گفته‌اند و برخی کشورها و سازمان‌های حقوق بشری با اشاره به نقش مستقیم او در کشتار ۶۷ از انتخابش ابراز نگرانی کرده‌اند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در توییتر نوشته: “رئیس جمهور جدید ایران، که به قصاب تهران هم مشهور است، تندرویی است که در مرگ هزاران ایرانی مسئولیت داشته است. او به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این رژیم و کارزار ترور جهانی آن پایبند است.”

در مقابل حازم قاسم، سخنگوی حماس، که کنترل غزه را در اختیار دارد، پیروزی ابراهیم رئیسی در “پروسه دموکراتیک” را تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کرده است.

یوسف حسنیه، سخنگوی سازمان جهاد اسلامی در غزه هم گفته است که با رای به رئیسی “مردم ایران بار دیگر تعهد خود را به راه انقلاب و نظام نشان دادند”.

ابراهیم رئیسی پیش از این منتقد سیاست خارجی دولت حسن روحانی بود، اما در جریان تبلیغات انتخاباتی با چرخشی از توافق هسته‌ای (برجام) دفاع کرد.

احمدی‌نژاد، که در زمان ریاست جمهوری خود مواضع تند ضداسرائیلی داشت، در انتخابات اخیر ایران رد صلاحیت شد

او سال گذشته در پیامی برای حمایت از فلسطینیان از ضرورت “محو رژیم غاصب” گفت، یکی از اصطلاحاتی که در ایران به اسرائیل اشاره دارد.

پیش از ابراهیم رئیسی دیگر رئیسان جمهور ایران هم مواضع تندی علیه اسرائیل داشته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین، کشتار یهودیان به دست آلمان نازی را که در جنگ جهانی دوم صورت گرفت زیر سوال برد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024