شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.06.2021, 8:04

تاسف آمریکا از محرومیت ایرانی‌ها از یک «انتخابات آزاد و عادلانه»

بی‌بی‌سی: دولت آمریکا روز شنبه از این موضوع که ایرانی ها قادر به شرکت در یک “فرآیند انتخاباتی آزاد و عادلانه” نبوده اند ابراز تاسف کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ایران که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، برنده آن اعلام شد گفت که “ایرانی ها از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.”

این سخنگو، که به شرط فاش نشدن نامش با خبرگزاری ها صحبت می کرد، گفت که آمریکا به مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای، برجام، که در وین اتریش جریان دارد ادامه خواهد داد.

به گفته او این مذاکرات “پیشرفتی معنی دار” داشته و واشنگتن خواهان پیشرفت بیشتر بر اساس آن است.

رئیسی در جریان رقابت های انتخاباتی قول داده بود در تلاش برای رفع تحریم های آمریکا “یک لحظه وقت تلف نکند” که نشانه حمایت او از مذاکرات وین تعبیر شد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ تحریم هایی را بر ابراهیم رئیسی اعمال کرد که گفت به دلیل نقض حقوق بشر از جمله اعدام های دهه ۶۰ و نقش او در سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ بوده است.

آمار رسمی میزان مشارکت در انتخابات جمعه ۴۸.۸ درصد بوده است که بیش از شش درصد آن آرای باطله اعلام شده است.

وزارت کشور ایران روز شنبه اعلام کرد که ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار رای در دور نخست پیروز شد. براساس این اعلامیه او با به دست آوردن نزدیک به ۶۳ درصد از آرای انتخاباتی در رقابت با عبدالناصر همتی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، به پیروزی دست پیدا کرد.

تقریبا ۶۰۰ نفر از جمله ۴۰ زن برای نامزدی ثبت نام کرده بودند که در نهایت فقط صلاحیت هفت نفر توسط شورای ۱۲ نفره نگهبان تایید شد؛ شورایی غیرانتخابی که تصمیم گیر نهایی در ارتباط با صلاحیت نامزدهاست.

بسیاری از ایرانی ها با کمپین “رای بی رای” در این انتخابات شرکت نکردند.

واکنش اسرائیل

لیور هایات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، در اطلاعیه‌ای در توییتر گفت که انتخاب ابراهیم رئیسی باید زنگ خطری برای جامعه جهانی باشد چون او به “پیشبرد سریع برنامه اتمی نظامی ایران” متعهد است.

او گفت که انتخاب رئیسی “نیات واقعا شرورانه ایران را روشن می کند و باید باعث نگرانی شدید جامعه جهانی باشد”. ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد می کند.

آقای هایات ابراهیم رئیسی را “تندروترین” رئیس‌جمهور و “قصاب تهران” لقب داده و نوشته حالا که ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری رسیده باید فورا برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران متوقف شود.

نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، تلاش ها برای احیای برجام را “اشتباهی که به یکی از ظالم ترین رژیم های جهان مشروعیت می دهد” توصیف کرده است.

سایر واکنش‌ها

در سایر تحولات از جمله رهبران روسیه، ترکیه، سوریه، عراق و امارات پیروزی آقای رئیسی را تبریک گفته اند. اما عفو بین الملل خواستار پیگرد بین المللی ابراهیم رئیسی به دلیل نقش او در اعدام های دهه ۶۰ مخالفان شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در پیام تبریک خود ابراز امیدواری کرده است که ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به “توسعه روز افزون همکاری دو جانبه سازنده در زمینه‌های مختلف و همچنین تعامل مشارکتی در امور بین الملل” منجر شود.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیام خود اعلام کرد “خواهان تقویت همکاری های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران است”.

رجب طیب اردوغان رئیسی جمهوری ترکیه نیز در پیامی گفت “جناب آقای رئیس جمهور، صمیمانه انتخاب شما در انتخابات روز گذشته ریاست جمهوری در کشورتان را تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم نتیجه این انتخابات برای مردم کشور دوست و برادر ایران مایه خیر و برکت باشد. بدینوسیله مراتب آمادگی خود جهت همکاری با دولت جنابعالی در دوره ریاست جمهوری‌تان به منظور تقویت هرچه بیشتر همکاری میان کشورهایمان را اعلام می‌دارم.”

مقامات ارشد امارات روز شنبه پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات را تبریک گفتند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دوبی در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که انتخاب آقای رئیسی برای رفاه ایران و ثبات و تداوم روابط دو جانبه ثمربخش باشد. محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی نیز در پیامی جداگانه پیروزی ابراهیم رئیسی را تبریک گفته است.

ایران و امارات در چند سال گذشته روابط پر تنشی را پشت سر گذاشته‌اند.

نخست وزیر عراق و همچنین رئیس اقلیم کردستان عراق در پیام‌هایی جداگانه پیروزی ابراهیم رئیسی را تبریک گفتند.

حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان با استقبال از انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان هشتمین رییس جمهوری ایران، در توییتی نوشت “سلام بر ابراهیم”.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری در پیامی گفته است که “پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد”.

سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای انتخابات را “مشارکت حماسی” خوانده و آن را به رهبر، مردم و آقای رئیسی تبریک گفته است. سپاه در این بیانیه رئیس جمهور منتخب را “حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی” خوانده و انتخابات را “جلوه‌های جدیدی از اقتدار و استحکام جمهوری اسلامی” و “تحقق حماسه‌ای سیاسی” توصیف کرده است.

با این حال سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات خواستار محاکمه او شده است.

این سازمان حقوق بشری در ارتباط با اعدام‌ هزاران زندانی سیاسی در دهه شصت از کشورهای عضو سازمان حقوق بشر خواسته برای محاکمه آقای رئیسی اقدام کنند: “این که ابراهیم رئیسی به مقام ریاست جمهوری دست پیدا کرده است به جای آن که به خاطر جنایات علیه بشریت، از جمله قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد، نمودی فجیع از سلطه‌ی مطلق مصونیت در ایران است.”

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: “مردم ایران هم صدا به جمهوری اسلامی یک نه بزرگ گفته اند. آنها با بایکوت تاریخی و شجاعانه انتخابات قلابی ۲۰۲۱ ایران، نهضت آزادسازی ایران را وارد مرحله نهایی کرده اند. جهان نباید با این رژیم درحال سقوط معامله کند.”

مریم رجوی رهبر شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، گفت که “بایکوت بی سابقه سراسری” علیه انتخابات نشانه “رای ایرانی ها به سرنگونی نظام مذهبی حاکم است.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه شورای ملی مقاومت ایران گفت براساس مشاهدات ۱۲۰۰ نفر در ۴۰۰ شهر و بیش از ۳۵۰۰ کلیپ ویدئویی بر این باور است که میزان مشارکت در انتخابات ۱۰ درصد بوده و مقام در “اغراقی نجومی” آن را پنج برابر کرده اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024