جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.06.2021, 14:23

مطالبات معلمان از دولت آینده؛ معلم باید از زیر خط فقر بیرون بیاید

ما از دولت بعدی می‌خواهیم که شان معلم را حفظ کند، وقتی معلمی با بیان اعتراض خود با برخورد مواجه می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که یک معلم شجاع داشته باشیم و او نیز شجاعت و ارزش‌ها را به دانش‌آموزانش انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شورای صنفی معلمان اعتقاد دارند، جایگاه و منزلت معلمان، معیشت و امنیت آنها امروز تضعیف شده و خواستار این هستند که دولت‌ آینده رسیدگی به وضعیت معلمان را در اولویت قرار دهند. برخی از آنها بیان مطالباتی از جمله آزادی معلمان در بند را اولویت دانسته‌اند، برخی نیز رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان را مطالبه اصلی خود از دولت بعدی می‌دانند، چرا که معلم بازوی آموزش کشور است و اگر نتواند وضعیت معیشت خود را تامین کند، روند آموزشی کشور رو به افول خواهد رفت.

فعالان صنفی معلمان از دولت آینده انتظار دارند، برخورد با اعمال رفتارهای سیاسی از سوی معلمانی که برای معیشت خود اعتراض دارند را به دستگاه‌های درون سازمانی خود آموزش و پرورش واگذار کنند، تا همان قشر فرهنگی به این امور رسیدگی کند. در ادامه برخی مطالبات اعضای شورای صنفی معلمان کشور از دولت آینده را می‌خوانید:

معلمان کمترین حقوق‌ را دریافت می‌کنند

«حبیب عبادی» سخنگوی کانون صنفی معلمان و قائم مقام سازمان معلمان استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مطالبات صنفی معلمان از دولت آینده بیان کرد: اولین چیزی که یک فرهنگی مطالبه می‌کند، منزلت فرهنگیان است. متاسفانه در سال‌های اخیر منزلت اجتماعی فرهنگیان آسیب دیده و باید حل این مسئله را در اولویت قرار دهیم؛ این قدم اولی است که دولت آینده باید مورد توجه قرار دهد.

وی بیان کرد: مطالبه دیگری که انتظار آن وجود دارد، در خصوص بحث ریالی  و معیشتی است، با یک حساب سرانگشتی خواهید دید، معلمان در میان گروه‌های کارمند دولتی، ضعیف‌ترین حقوق‌ها را دریافت می‌کنند و این بسیار اسفبار است.

عبادی خاطرنشان کرد: وضعیت نامطلوب معیشتی معلمان بر هیچ کسی در جامعه پوشیده نیست و متاسفانه فرهنگیان از لحاظ ریالی در وضعیت خوبی قرار ندارند و متاسفانه شاهد این تبعیض‌ها بین کارکنان دیگر دولت هستیم. این انتظار وجود دارد که دولت بعدی، همسان‌سازی حقوق‌ها و قانون هماهنگ پرداخت حقوق را اجرایی کند. اگر دولت بعدی بتواند این کار را کند دیگر احساس تبعیض در فرد معلم ایجاد نمی‌شود و مسلما با شور دو برابری و انرژی مضاعف کارش را ادامه خواهد داد؛ کما این که همین الان هم انجام می‌دهند.

سخنگوی کانون صنفی معلمان استان خوزستان با اشاره به نوع برخورد با فعالان صنفی معلمان گفت: ما در سال‌های قبل برخوردهای نامناسبی با فعالان صنفی مشاهده کردیم. اغلب با فعالیت‌های صنفی در مجاری سیاسی برخورد می‌شود و معلمان به جرم‌های سیاسی متهم می‌شوند؛ متاسفانه برخورد امنیتی با فعالان صنفی مشکل ساز شده و موجب تضعیف جامعه مدنی می‌شود.

وی تاکید کرد: از دولت آینده این انتظار می‌رود که در دادن مجوز تشکیل کانون‌های صنفی، فعالان صنفی را به دنبال نخود سیاه از این وزارتخانه به آن وزارتخانه نفرستند، یک بار بگویند مجوزهای فعالیت‌های صنفی با وزارت کشور و بار دیگر بگویند با وزارت صنعت و تجارت است. در آخر هم آنقدر فعالان صنفی را معطل می‌کنند تا آنها مجبور شوند بدون مجوزهای لازم اعتراض‌شان را به صورت تجمع و تحصن برگزار کنند تا این که به صورت یک تشکیلات کاملا قانونمند حرفشان را به گوش مسئولان برسانند.

معلمی که برای تامین معشیت، نظافت آپارتمان انجام می‌داد

عبادی با اشاره به نوع برخورد با معلمانی که دنبال مطالبه خود هستند، گفت: وقتی معلمی بخواهد از حقش دفاع کند با برخوردهای نامناسبی که در شأن یک معلم نیست، مواجه خواهد شد.

او افزود: بعضا موادی بوده که معلم به دلیل حقوق اندک مجبور شده، راننده دانش آموز خودش شود یا یک خانم معلم مجبور شده، نظافت یک مجتمع مسکونی را انجام دهد که ممکن است، تعدادی از دانش آموزانش هم در این مجتمع سکونت داشته باشند.

این فعال صنفی معلمان گفت: ورود من به فعالیت صنفی از زمانی شروع شد که معلم خودم را در حال نظافت مجتمعی دیدم که در آن زندگی می‌کردم. آن روز برایم خیلی سخت بود و از همان لحظه این مساله سبب شد به فکر فعالیت‌های صنفی باشم و وارد این کار شدم. شغل دوم در میان معلمان وجود دارد و به منزلت آنها آسیب می‌زند.

سخنگوی کانون صنفی معلمان استان خوزستان تاکید کرد: دولت آینده باید به تشکل‌های قانونی اجازه فعالیت بدهد، چرا که در این صورت  خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

دولت بعدی فضای امنیتی روی معلمان را بردارد

«محمود ایمان‌زاده» عضو کانون صنفی معلمان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: ما معلمان اگر حرف یا اظهارنظری داریم بر اساس فضای حاکم در جامعه بوده و نظر آرمانی نمی‌دهیم. یک زمانی شرایط خوب و مطلوب است و به طور طبیعی مطالبات هم متفاوت است. اما با توجه به شرایطی که اکنون داریم، مطالبه ما از دولت بعدی این است که فضای امنیتی از معلمان برداشته شود.

وی ادامه داد: نباید معلمان برای هر گونه اعتراضی یا حرکتی که انجام می‌دهند، مورد تهدید قرار بگیرند، بلکه این موضوعات را باید در همان فضای آموزش و پرورش و در بستر گفتگو مرتفع کنند و به فضای امنیتی ارجاع داده نشود.

ایمان زاده با بیان اینکه یک معلم نباید به خاطر بیان مطالبات و اعتراضات تهدید یا حقوقش قطع شود، گفت: ما از دولت بعدی می‌خواهیم که شان معلم را حفظ کند، وقتی معلمی با بیان اعتراض خود با این نوع برخوردها مواجه می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که یک معلم شجاع داشته باشیم و او نیز شجاعت و ارزش‌ها را به دانش آموزانش انتقال دهد.

ضرورت استفاده از اندیشه و تفکر معلمان در برنامه ریزی‌ها

این عضو کانون صنفی معلمان استان تهران گفت: دولت بعدی باید حرمت، شان و منزلت معلم را حفظ کند.ما در تفکرمان برای معلم به عنوان قشر تاثیرگذار در جامعه باید یک جایگاه ویژه قائل باشیم و همچنین دولت بعدی باید از اندیشه و تفکر معلمان استفاده کند، زیرا آنها با اقشار مختلف جامعه ارتباط دارند.

ایمان زاده افزود: رفتن به سمت قانون، تعامل، گفتگو، منطق، عقلانیت و... حائز است. رییس جمهور بعدی هر فردی که باشد باید مواردی که ذکر شده را در عمل و در جامعه معلمی پیاده کند. نمی‌توان نسبت به این مسائل بی‌توجه بود و بعد بخواهند برای جامعه معلمان قدم بردارند، ‌در غیر اینصورت فاصله‌ها بیشتر و موجب اعتراض می‌شود.

عضو کانون صنفی معلمان استان تهران خاطر نشان کرد: همدلی و گفتگو میسر نمی‌شود، مگر اینکه ما رو در روی یک دیگر قرار بگیریم و حرف‌های هم دیگر را بشنویم. اگر حرف منطقی وجود داشت از آن استفاده می‌کنیم تا راه‌های جدیدی باز شود. البته این را هم باید در نظر داشت که اگر هر کسی بخواهد حرف خودش را بزند به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

فعالیت صنفی تشکل‌ها به رسمیت شناخته شود

«محمد جواد حسامی‌فر» رییس کانون صنفی فرهنگیان استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مطالبات جامعه فرهنگیان از دولت بعدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از اولویت‌های اصلی ما این است که فعالیت صنفی معلمان آزاد باشد تا بتوانند مطالباتشان را با خیال راحت پیگیری کنند و تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند. اکنون حق تشکل‌یابی و حتی فعالیت صنفی تشکل‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ تشکل‌ها برای این فعالیت می‌کنند که بتوانند به نمایندگی از صنف خودشان پیگیر مطالبات آنها باشد. این مطالبات صنفی شامل وضعیت معیشتی و منزلتی معلمان می‌شود.

رییس کانون صنفی فرهنگیان استان یزد تصریح کرد: یکی دیگر از مطالبات ما آزادی فعالان صنفی است که در بند هستند، دو نفر از همکاران ما اکنون احکام سنگینی برای آنها صادر شده است. یک تعدادی از معلمان هم هستند که برای آنها پرونده تشکیل شده و به محض کوچکترین فعالیتی به مراجع قضایی فراخوانده می‌شوند.

معلم باید از زیر خط فقر بیرون بیاید

وی افزود: نکته‌ای که سال‌هاست عنوان می‌شود، ولی در عمل با ما همراهی نشده این است که معلم باید از خط فقر بیرون بیاید. اگر معلم زیر خط فقر باشد چطور می‌تواند از نظر فرهنگی سطح جامعه را بالا ببرد. معلمی که کمرش زیر بار معیشت خم شده، قطعا آن جسارت و فراغت بال را ندارد که بتواند در مقابل کج روی‌ها، سیاست‌های غلط و جاهایی که به ضرر جامعه است قدم بردارد و مجبور است بیشتر وقتش را صرف رفع چالش‌های خود کند.

حسامی فر ادامه داد: متاسفانه یک تبعیض فاحشی بین حقوق بازنشستگان و شاغلان بود که یک بخش آن رفع شده، ولی یک بخش آن هنوز وجود دارد.

رییس کانون صنفی فرهنگیان استان یزد در پایان تاکید کرد: حتی میان معلم بازنشسته آموزش و پرورش با یک بازنشسته هیات علمی با مدرک یکسان دو سه برابر اختلاف حقوق وجود دارد. چه قانونی می‌گوید باید حقوق‌ها به این شکل پرداخت شود؟ همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان جزو قانون نظام پرداخت هماهنگی حقوق بوده و متاسفانه دولت آن را اجرا نکرده است و اگر گاهی قدمی هم  گذاشته می‌شود منتی هم سر بازنشستگان می‌گذارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024