جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.05.2021, 14:55

محمدهادی عرفانیان، وکیل خانوادهٔ زندانی کشته‌شده در زندان، به ۹۵ روز حبس محکوم شد

رادیو فردا: محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی‌ای که خرداد ۹۸ در زندان کشته شد، در پی شکایت اطلاعات سپاه و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل ۹۵ روز زندان محکوم شد.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت با اعلام این خبر در توئیتر نوشت که رأی محکومیت همکارش آقای عرفانیان هفته گذشته ابلاغ شده و مصداق اصلی اتهام او «مصاحبه‌های ایشان در مورد قتل موکلش آقای علیرضا شیرمحمدعلی در زندان تهران بزرگ بوده است».

علیرضا شیرمحمدعلی معترضی بود که در اعتراض‌های مرداد ۹۷ بازداشت و به هشت سال حبس محکوم شد، اما خرداد ۹۸ مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند وی توسط دو زندانی دیگر در شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد در زندان فشافویه کشته شد.

قتل این زندانی سیاسی اعتراض‌هایی را به دنبال داشت و فعالان حقوق بشر اعلام کردند که قوه قضائیه آئین‌نامهٔ تفکیک زندانیان بر اساس جرائم را اجرا نمی‌کند.

پس از آن پرونده‌ای برای قتل علیرضا شیرمحمدعلی تشکیل شد که دو متهم داشت و در پی رسیدگی به آن، شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران، در اواخر تیرماه ۹۸ متهم ردیف اول را به قصاص نفس و متهم ردیف دوم را به ۲۵ سال حبس محکوم کرد.

با این حال، محمدهادی عرفانیان کاسب که وکالت خانواده علیرضا شیرمحمدعلی را بر عهده داشت اعلام کرد که به این حکم اعتراض دارند و خواهان محاکمهٔ «مقصران این حادثه از مدیرکل سازمان‌ زندان‌ها تا رئیس زندان و افسر نگهبان شب» هستند.

آقای عرفانیان که حکم ۹۵ روز حبس در دادگاه بدوی برای او صادر شده، ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، به‌دنبال شکایت اطلاعات سپاه پاسداران پس از حضور در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت تهران بازداشت شد و پس از دو روز با تأمین قرار وثیقه آزاد شد.

برخورد امنیتی و قضایی با وکلای دادگستری به‌خاطر دفاع از موکلان سیاسی در دو دهه گذشته به یک روال عادی در جمهوری اسلامی تبدیل شده است. در تازه‌ترین مورد، هفته گذشته فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت‌تپه، به‌دلیل دفاع از موکلین خود احضار و با اتهام‌های «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» مواجه شده است.

در همین باره، ناصر زرافشان، وکیل خانم زیلابی، امروز به روزنامهٔ اعتماد گفت در پرونده‌ای که دادسرای اهواز برای این وکیل کارگران هفت‌تپه تشکیل داده، اتهامات مطرح‌شده علیه او بیش از این موارد و شامل «کلیشه‌هایی است که علیه فعالان سیاسی مطرح می‌شود؛ اجتماع و تبانی، فعالیت تبلیغی، نشر اکاذیب و عضویت در گروه‌های معاند».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024