پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.05.2021, 10:59

استقبال کارشناسان سازمان ملل از آزادی آرش صادقی

رادیو فردا: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، از خبر آزادی آرش صادقی، مدافع حقوق بشر که پس از تحمل پنج سال و نیم بازداشت، در ماه جاری از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد، استقبال کردند.

مری لاولور، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت مدافعان حقوق بشر، روز سه‌شنبه گفت: «من از آزادی آقای صادقی استقبال و از اجرای دستورالعمل کاهش مجازات توسط دولت ایران تمجید می‌کنم.»

او افزود: «من منتظر آزادی سایر مدافعان حقوق بشر هستم که خودسرانه از آزادی محروم شده‌اند، از جمله همسر آقای صادقی، گلرخ ایرایی.»

آرش صادقی نخستین‌ بار در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۸۸ مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او پیشتر توسط دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده بود. بر اساس قانون مجازات اسلامی، فقط هفت سال و شش ماه از حکم دادگاه در مورد آقای صادقی قابل اجرا بود که در نهایت این مقدار نیز با اعمال قانون کاهش مجازات تعزیری به پنج سال و نیم زندان کاهش یافت و او روز شنبه ۱۱ اردیبهشت آزاد شد.

آرش صادقی در زندان در اعتراض به بازداشت دوباره گلرخ ایرایی، همسرش، بیش از ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زده بود.

گلرخ ایرایی، فعال مدنی که از آبان‌ماه ۹۸ در زندان به سر می‌برد در پرونده‌ای که در زندان برای او تشکیل شده به تبلیغ علیه نظام متهم و به صورت غیابی به زندان، محرومیت و همچنین دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شده است.

روز سه‌شنبه، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران هم ضمن آن‌که آزادی آرش صادقی را «دلگرم‌کننده» خواند افزود که «همچنان درخصوص افرادی که خودسرانه در جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند، از جمله مدافعان حقوق بشر، نگرانی‌های جدی دارم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024