جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.05.2021, 0:10

استقبال یک مقام دولت بایدن از مذاکرات ایران و عربستان

صدای آمریکا: یک مقام ارشد دولت پرزیدنت بایدن ضمن استقبال از گفتگوهای ایران و عربستان سعودی، گفت که پیشرفت‌هایی در گفتگوهای هسته‌ای با هدف احیای برجام در وین، حاصل شده است.

این مقام ارشد دولت پرزیدنت بایدن که نخواست نام او ذکر شود، در پاسخ به پرسش‌های مکتوب بخش فارسی صدای آمریکا گفت که از گزارش‌های مربوط به گفتگو بین ایران و عربستان سعودی مطلع است و افزود که واشنگتن از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند.

او همچنین به دیگر پرسش‌های بخش فارسی در مورد شرایط منطقه، مذاکرات هسته‌ای جاری در وین، و همچنین وضعیت در یمن پاسخ داد.

وی گفت: «هدف ایالات متحده کاهش تنش در منطقه است و ما احساس می کنیم این که تمام طرف‌ها برای تحقق آن با هم گفتگو می‌کنند گام مثبتی در این راستا است. در چارچوب هدف‌مان، یعنی حل درگیری‌های منطقه از طریق دیپلماسی، هیأتی متشکل از مقامات ارشد نهادهای فدرال برای انجام گفتگوهایی درباره مسائل مرتبط با امنیت ملی ایالات متحده برای پیشبرد هدف‌مان مبنی بر حل و فصل مناقشه‌های منطقه‌ای از طریق دیپلماسی به منطقه رفت.» 

برت مک‌گرک از شورای امنیت ملی کاخ سفید به همراه درک شولی، مشاور وزیر خارجه آمریکا، رهبری هیأتی را که به عربستان سعودی رفته بود بر عهده داشت. این هیات در عربستان سعودی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور دیدار و گفتگو کرد. محمد بن سلمان اخیرا به رغم انتقاد از ادامه رفتار خصمانه ایران در منطقه، از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با تهران استقبال کرده بود. 

این مقام ارشد دولت پرزیدنت بایدن اظهار داشت که گفتگوهای غیرمستقیم هسته‌ای جاری بین تهران و واشنگتن در وین با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

به گفته این مقام، آمریکا اکنون در مورد کارهایی که نیاز است برای پیروی کامل از برجام انجام دهد ایده بهتری دارد، و ایران نیز حالا می‌داند که باید چه گام‌هایی را برای تحقق رعایت کامل برجام بردارد.

دولت پرزیدنت بایدن بارها گفته است که برجام را راهی برای جلوگیری از دست‌یابی تهران به تسلیحات هسته‌ای می‌داند، و بنا دارد با بازگشت مجدد به آن توافق به توافق‌های گسترده تر دیگری که شامل رسیدگی به اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و برنامه موشکی‌اش است، دست بیاید.

این مقام ارشد دولت پرزیدنت بایدن در مورد بحران یمن گفت که تیم لیندرکینگ، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، اخیرا از دیدار و گفتگو با مقامات اردنی، عربستانی، و عمانی به واشنگتن برگشته است. به گفته او، آقای لندرکینگ طی این دیدارها بر دستیابی به توافقی با محوریت آتش‌بس جامع، کاهش محدودیت‌ها بر بندر حدیده و فرودگاه صنعا، و لزوم برگزاری گفتگوهای جامع سیاسی تاکید کرده است. 

عربستان سعودی به شکل مستقیم با حمایت از دولت قانونی یمن، و ایران از طریق شیعیان حوثی، از سال ۲۰۱۵ در درگیری نظامی در یمن حضور داشته‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024