پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.05.2021, 8:26

ادامه تنش در اورشلیم؛ ده‌ها فلسطینی معترض مجروح شدند

دویچه وله: خشم فلسطینی‌ها و اعتراض به حکم تخلیه خانه‌هایشان در بخش قدیمی اورشلیم ادامه دارد. طی آخرین درگیری‌ها در روز قدس دست‌کم ۱۶۰نفر زخمی شدند. پلیس با گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک بی‌حس کننده به مصاف تظاهرکنندگان رفت.

تجمعات اعتراضی فلسطینی‌ها در آخرین جمعه ماه رمضان، در ساعات پایانی روز با دخالت پلیس و شلیک گلوله‌های لاستیکی همراه شد. بیش از ۱۶۰ فلسطینی معترض در درگیری‌های اطراف مسجد لاقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس) مجروح شدند.

ماموران اسرائیلی در روز قدس، مبادی ورودی به مسجد الاقصی و اطراف دروازه دمشق را مسدود کرده بودند. پلیس اسرائیل می‌گوید نمازگزاران در مراسم روز قدس به ماموران سنگ و شیشه شکسته و اشیای مختلف پرتاب کردند.

هلال احمر و رسانه‌های فلسطینی نیز از شلیک نارنجک‌های بی‌حس کننده و گلوله‌های پلاستیکی و خشونت شدید پلیس خبر دادند. ناآرامی‌ها بعد از حکم دادگاه برای تخلیه خانه‌های فلسطینی‌ها در محله “شیخ جراح” در بیت‌المقدس شرقی شروع شده است.

فلسطینی‌ها همه روزه در خیابان‌ها علیه این حکم تظاهرات می‌کنند. این اعتراضات با حضور یهودیان تندرو و افراطی در طرف مقابل و تنش و خشونت همراه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به زد و خوردهای جاری در اورشلیم، از مقامات اسرائیلی و فلسطینی خواست جلوی گسترش تنش‌ها را بگیرند.

ند پرایس نیز از طرفین درگیر خواست خویشتن‌دار باشند، از اقدام‌های تحریک‌آمیز بپرهیزند و حرمت “جایگاه تاریخی اورشلیم” را نگاه دارند.

ناحیه شیخ جراح، در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ اشغال شده و اسرائیل آن را جزو قلمرو خود می‌شناسد. طبق قوانین اسرائیل، یهودیان این کشور می‌توانند در صورت اثبات این که زمین‌های محله شیخ جراح قبل از سال ۱۹۴۹ به اجداد آنها تعلق داشته، نسبت به آنها ادعای مالکیت کنند.

اوایل سال ۲۰۲۱ دادگاه محلی اورشلیم حکمی صادر کرد مبنی بر آن که خانه‌های مسکونی فلسطینی‌ها در شیخ جراح به خانواده‌های یهودی تعلق دارد اما اردن اسنادی قدیمی را ارائه داده که نشان می‌دهد خانه‌ها در اصل به مقامات اردنی تعلق داشته‌ و به آوارگان شناخته شده فلسطینی اجاره داده ‌شده بودند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024