شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 07.05.2021, 7:20

سپنتا نیکنام، رزتشتی، به خاطر عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شد

سپنتا نیکنام در اتاق سایت «انتخاب» در «کلاب هاوس» از رد صلاحیتش در انتخابات شورای شهر خبر داد.

سپنتا نیکنام در کلاب هاوس گفت: به عنوان یک فرد زرتشتی، به خاطر عدم التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر تهران رد صلاحیت شده‌ام.

سپنتا نیکنام پس از دو دوره عضویت در شورای شهر یزد، این بار از تهران کاندیدا شده است. وی برای نمایندگی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران داوطلب شده بود.

وی تنها عضو زرتشتی شوراهای چهارم و پنجم شهر یزد بوده است. پیش از این سپنتا نیکنام در اینستاگرامش از ثبت‌نام خود برای انتخابات شوراهای شهر تهران خبر داده بود.

سپنتا نیکنام سابقه دو دوره عضویت در شورای شهر یزد را دارد. عضویت او در شورای شهر یزد در سال ۹۶ به دنبال شکایت نامزد اصولگرای شکست خورده این شورا، با حکم دیوان عدالت اداری و به استناد نامه‌ای از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در حالی تعلیق شده بود که او با رای اکثریت مردم یزد به عضویت شورای شهر انتخاب شده و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این شورا بود.

رای دیوان عدالت اداری در زمینه شکایت علی‌اصغر باقری، رقیب شکست‌خورده اصولگرای نیکنام مبنی بر تعلیق وی از عضویت در شورای شهر یزد به دلیل «غیرمسلمان بودن»، با استناد به ابلاغیه آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در زمان تایید صلاحیت نامزدها صورت گرفته بود.

او به استناد به قاعده «نفی سبیل» ابلاغ کرده بود غیرمسلمانان نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور داشته باشند. برپایه این قاعده، غیرمسلمانان نمی‌توانند بر مسلمانان سلطه پیدا کنند.

تعلیق سپنتا نیکنام با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران روبه‌رو شد و اختلاف مجلس و شورای نگهبان در مورد نیکنام سرانجام به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که در نهایت با رای مجمع، سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بازگشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024