پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.05.2021, 15:00

شهروند نروژی- ایرانی متهم به جاسوسی به ۷ سال زندان محکوم شد

دادگاه عالی دانمارک حکم هفت سال زندان محمد داودزاده، شهروند نروژی- ایرانی متهم به خبرچینی و سوءقصد به رهبر گروه “الاحوازیه” را تایید کرد. سه عضو این گروه نیز در پرونده‌ای جداگانه به جاسوسی برای عربستان متهم شده‌اند.

دادستان کل دانمارک روز پنجشنبه ششم ماه مه در پیامی توییتری از تایید حکم هفت سال زندان محمد داودزاده لولوئی، نروژی ایرانی تبار خبر داد. هیات منصفه دادگاه عالی دانمارک داوودزاده را در پرونده “جاسوسی و توطئه قتل” رهبر گروه النضال مجرم شناخته است.

به گزارش دویچه وله، مدس کروس، دادستان دانمارک به خبرگزاری رویترز گفته که داودزاده به هفت سال حبس و اخراج دایم از نروژ محکوم شده و ادامه داده است: «این یک رسیدگی بی‌نظیر در تاریخ حقوقی دانمارک بود که احتمالا در خارج از مرزها نیز طنین خواهد داشت.»

کروس افزوده که اثبات ارتباط میان متهم و سرویس‌های اطلاعاتی ایران امری بسیار دشوار و غیرمعمول (در دستگاه قضایی دانمارک) بود.

داودزاده در اکتبر۲۰۱۸ و در عملیات گسترده پلیس دستگیر شد. ماموران امنیتی و اطلاعاتی دانمارک، نروژ و سوئد در همکاری با یکدیگر، مرزهای خروجی دانمارک را مسدود کردند. دانمارک پس از این دستگیری، از اتحادیه اروپا خواست جمهوری اسلامی را تحریم کند.

به گزارش رادیوی نروژی NRK، داودزاده اندک زمانی قبل از دستگیری در ایران بوده است. دستگیری داودزاده لولوئی باعث تیرگی روابط تهران و کپنهاگ شد، تا آنجا که دانمارک برای مدتی سفیرش را از ایران فرا خواند.

مقامات جمهوری اسلامی ضمن انتقاد از دانمارک مدعی شدند که دستگیری این فرد برای تهمت‌زدن به جمهوری اسلامی صورت گرفته و بانی آن اسرائیل بوده است.

رای دادگاه عالی دانمارک، پاسخی است به تقاضای تجدید نظر وکیل داودزاده. در کیفرخواست داودزاده لولوئی آمده که او اطلاعاتی از این فرد پناهنده جمع آوری کرده و در اختیار سرویس‌های مخفی جمهوری اسلامی قرار داده است.

وکیل لولوئی گفته که انتظار دارد موکلش دوباره نسبت به این حکم فرجام‌خواهی کند.

رای محکومیت هفت ساله داودزاده لولوئي در حالی صادر شده که اعضای “جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز (ASMLA)، از جمله رهبر این جریان، به طور جداگانه به جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و تامین مالی تروریسم در ایران متهم شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024