پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.05.2021, 11:16

اعلامیه مشترک: نه به مضحکه انتخابات در جمهوری اسلامی

نه به مضحکه انتخابات در جمهوری اسلامی
اعلامیه مشترک سه نهاد سیاسی


در سال ۱۴۰۰ خورشیدی‎ ‎بازهم انتخابات نمایشی حکومت استبداد اسلامی در شرایطی برگزار میشود که جامعه درگیر ‏بحران های پی در پی و همیشگی داخلی و خارجی است‎.

بحران شدید اقتصادی، فساد و رانت خواری افسار گسیخته دولتی، سوء مدیریت در تمامی سازوکارهای کشوری، نشان ‏دهنده ضعف و ناتوانی حکومت اسلامی است‎.

اگرچه حکومت تمامیت خواه اسلامی، امکان تشکیل و سازماندهی هرگونه تشکل اجتماعی سیاسی را ناممکن کرده ‏است، اما صبر و تحمل مردم در برابر چنین شرایط غیر انسانی بسر آمده است. ملت ایران از هر موقعیتی به منظور ‏رساندن صدای حق طلبانه و نشان دادن خشم و نفرت خود از کلیت رژیم، در خیابان ها حاضر می شوند. پاسخ رژیم به ‏مردم معترض همواره سرکوب، شکنجه، زندان و اعدام بوده است‎.

در این میان حکومت سعی دارد چون گذشته به منظور مشروعیت بخشیدن به موجودیت خود در محافل جهانی و با دست ‏یازیدن به ترفندهای عوام فریبانه، مردم را به پای صندوق های رای بکشاند .” انتخاباتی” که تمامی داوطلبان ریاست ‏جمهوری از صافی شورای نگهبان و “رهبری” می‌گذرند. همچنین اصل استصوابی که توسط شورای نگهبان اعمال ‏میشود، راه را برای هرگونه تایید صلاحیت دیگر داوطلبان غیر خودی سد کرده است. در حالی که طبق اصول مندرج ‏در قانون اساسی رژیم، همه اختیارات در دست ولی فقیه می باشد و رئیس جمهور قدرت محدودی دارد و باید مطیع ‏ولایت فقیه باشد.

بنا بر آنچه که رفت، ما سازمانهای آزادیخواه، مترقی و مستقل، این “انتخابات‎” ‎را دموکراتیک و آزاد ندانسته، شرکت در ‏آن را تایید سیاست های ضد مردمی جمهوری اسلامی می دانیم‎.

در چنین شرایطی، کوشش ما همدلی، همسازی، و همگامی با مردم ایران است. در این راستا ما از اعتراضات بخش ‏وسیعی از مردم ایران، علیه انتخابات غیر دموکراتیک و مدیریت شده و نیز از اعلام سریع و قاطع نرفتن آنان به پای ‏صندوق‌های رای پشتیبانی می‌کنیم‎.

ما به عنوان بخشی از اپوزیسیون دموکرات، جمهوری خواه، لائیک، مستقل و آزادیخواه، همصدا با صفوف گسترده ‏مردم به این انتخابات فرمایشی نه می‌گوییم.‏‎

ما بر این باوریم که قانون اساسی حکومت اسلامی ایران غیر دموکراتیک و انتخابات های آن همواره مردود و منافی ‏شرافت و کرامت انسانی بوده است‎. ‎انتخابات باید در شرایطی آزاد و بدور از هرگونه تبعیض و گروه گرایی انجام گیرد، ‏امری که درجمهوری اسلامی امکان تحقق آن نیست.‏‎

ما به عنوان جمهوری خواهان دموکرات، آزادیخواه و لائیک ضمن افشای کلیت نظام اسلامی ایران و تاکید بر ضرورت ‏استقرار حکومتی مبتنی بر جمهوری، دموکراسی، جدایی دین و دولت و نیز انتخابات ازاد هستیم که در آن، تمامی اصول ‏و موازین منشور جهانی حقوق بشر و میثاق های وابسته به آن، حقوق زنان، اقلیت های دینی، عقیدتی و اقوام رعایت ‏شود و مردمان ایران صرفنظر از جنسيت، قوميت، اصل و نسب، زبان، زادگاه، و منشاء عقيده و ايمان، باورهای مذهبی ‏و سیاسی، از حقوق برابر برخوردار باشند‎.‎

‏۱۷‏‎ ‎اردیبهشت سال ۱۴۰۰ خورشیدی برابر با ۷ مه ۲۰۲۱‏

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
‎ ‎جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران‎
همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024