سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.05.2021, 0:27

حمایت جو بایدن از تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا

رادیو فردا: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که از لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا حمایت می‌کند.

به گزارش رویترز، جو بایدن در دوران مبازرات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که از لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا حمایت خواهد کرد.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت خواستاری تعلیق حق ثبت اختراعات واکسن‌های پیشرفته علیه کرونا شده بود.

نماینده تجاری دولت جو بایدن ساعاتی پیشتر گفته بود در راستای مبارزه برای پایان دادن به شیوع ویروس کرونا به طور جدی از لغو مالکیت معنوی واکسن‌های منتخب کرونا حمایت می‌کند و به طور فعالانه در مذاکرات با سازمان بهداشت برای تحقق این امر مشارکت خواهد کرد.

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد، این یک بحران جهانی بهداشتی است و شرایط فوق‌العاده بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، مستلزم اقدامات فوق‌العاده است.

این مقام دولت آمریکا تصریح کرد: دولت جو بایدن قاطعانه به حمایت از حقوق مالکیت معنوی اعتقاد دارد، اما در راستای پایان دادن به این بیماری همه‌گیر از نادیده گرفتن حفاظت از این حقوق برای واکسن کووید ۱۹ حمایت می‌کند.

کاترین تای اضافه کرده است، در حالی که واکسن مورد نیاز آمریکا تامین است، دولت جو بایدن به تلاش‌های خود در همکاری با بخش خصوصی و همه شرکای ممکن برای تولید و توزیع واکسن ادامه می‌دهد . این کار همچنین برای افزایش مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این واکسن‌ها نیز انجام خواهد شد.

به دنبال انتشار خبر احتمالی تعلیق مالکیت معنوی واکسن کرونا، سهام شرکت‌های بزرگ دارویی تولید‌کننده واکسن کرونا از جمله فایزر، مدرنا و بیو ان تک به شدت کاهش یافت.

مدیران سازمان تجارت جهانی در این هفته از کشورهای عضو خواستند تا به سرعت جزئیات توافق نامه‌ای برای تعلیق موقت قوانین حفاظت از مالکیت معنوی واكسن‌های ویروس کرونا را تدوین كنند.

گزارش‌ها حاکی است که درخواست هند و آفریقای جنوبی برای استثنا کردن پیشرفت‌های بهداشتی در زمینه مقابله با کووید-۱۹ از حقوق مالکیت بین‌المللی، می‌توانند به سرعت موانع موجود بر سر راه تعلیق واکسن کرونا را بردارد.

به گزارش رویترز، پیش از این آمریکا و چندین کشور دیگر مانع طرح مذاکرات برای بررسی پیشنهاد هند و آفریقای جنوبی جهت لغو موقت حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا در سازمان بهداشت جهانی، شده بودند.

تصمیم نهایی در سازمان بهداشت جهانی در این خصوص نیازمند موافقت تمامی ۱۶۴ عضو این سازمان است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024