جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.05.2021, 21:55

بلژیک تقاضای آزادی اسدالله اسدی را بررسی می‌کند

رادیو زمانه: یک منبع اروپایی اعلام کرد تقاضای آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در بلژیک به ۲۰ سال حبس محکوم شده است، بررسی می‌شود.

وکیلان اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی با استناد به یک ماده حقوقی در مورد حق استیناف، درخواست آزادی او را تسلیم دادگاه کرده‌اند.

کامبیز غفوری، روزنامه‌نگار مقیم فنلاند که روی پرونده این دیپلمات متهم به تلاش برای بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق کار می‌کند و گزارش تحقیقی مفصلی هم در این مورد منتشر کرده، این خبر را به نقل از یک منبع اروپایی بازتاب داده است. غفوری در توئیتی نوشته که خبر را از یک منبع اروپایی گرفته و قرار است این درخواست فردا (چهارشنبه ۵ می/ ۱۵ اردیبهشت) در دادگاهی در بلژیک بررسی شود. منبع این خبر اقدام وکلای اسدی را «عجیب» دانسته.

این روزنامه‌نگار همزمانی این اقدام را با گفت‌وگوهای برجامی جمهوری اسلامی و غرب، به عنوان نکته این ماجرا برجسته کرده است. گفته می‌شود سه محکوم دیگر این پرونده هم تقاضای استیناف داده‌اند.

اسدالله اسدی ۴۹ ساله، کنسول سوم جمهوری اسلامی در وین اتریش که تیر ۹۷ به ظن برنامه‌ریزی برای انفجار در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در منطقه ویلپن در حومه پاریس بازداشت شده بود، پنج‌شنبه ۴ فوریه/ ۱۶ بهمن از سوی دادگاه شهر آنتورپ به حبس ابد (معادل ۲۰ سال زندان) محکوم شد. او علیه این حکم فرجام‌خواهی کرده است.

در همین پرونده، نسیمه نعامی و امیر سعدونی (زوج ایرانی) و مهرداد عارفانی که تابعیت بلژیک را دارند، به ‌ترتیب به ۱۸، ۱۵ و ۱۷ سال زندان محکوم شدند و تابعیت بلژیکی آن‌ها لغو شد. این پرونده موجب تنش دیپلماتیک میان ایران و چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024