پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.05.2021, 17:28

ردصلاحیت نامزد متولد بعد از انقلاب با اتهام تحکیم رژیم شاه

حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت، درباره فضای انتخاباتی کشور به خبرگزاری برنا گفت:

* هنوز فضای کشور آنچنان که باید و شاید انتخاباتی نشده و حتی موضع و کاندیدای اصلی بسیاری از احزاب و فعالان سیاسی مشخص نیست.

* باید به این موضوع پرداخته شود که چه بلایی سر نهاد انتخابات آمده که در آستانه مهم‌ترین انتخابات کشور هستیم؛ اما کماکان در فضای اما و اگر و ابهام هستیم که مثلا آیا ظریف می‌آید یا نمی‌آید؟ رییسی می‌آید یا نمی‌آید؟ متغیرهای موثر بر حضور کاندیداها چیست و چه تصمیمی در سر دارند؟

* البته، با این وجود فکر می‌کنم طی روزهای آتی این فضا تغییر کند و بالاخره با مشخص شدن کاندیداها، فضای انتخاباتی در کشور ایجاد شود. ولی اسباب و دلایل این تردید عمومی شایسته بررسی است.

* علت اصلی عمده رد صلاحیت کاندیداهای حزب اتحادملت در انتخابات شوراها سیاسی است. تعدادی از اعضای حزب ما که پیش از این، سابقه عضویت در هیچ حزب دیگری نداشتند و فقط در حزب اتحاد ملت عضوند، به دلیل عضویت در احزاب غیرقانونی رد شدند.

* یا حتی فردی داریم که سال‌ها پس از انقلاب به دنیا آمده، اما به دلیل تحکیم پایه‌های رژیم سلطنتی پیشین ردصلاحیت شده است.

* یا حتی افرادی داریم که با استناد به احکام محاکم صالحه با عناوین فسق و فجور، ارتداد و... رد شدند؛ درحالیکه تاکنون سابقه کلانتری رفتن هم نداشته‌اند.

* برخی از نامزدها نیز به دلیل عدم التزام به ولایت فقیه، اسلام و... رد شده‌اند. تمام این موارد نشان می‌دهد بررسی‌ها بی‌حساب‌وکتاب بوده و فقط می‌خواستند عده‌ای را ردصلاحیت کنند.

* هرکسی می‌گوید نامزدهای ردشده در پرونده خود تخلف داشتند، مستندات و دلایل آن را به کاندیداها اعلام کند مخصوصا درباره اعضای سابق و فعلی شورا که روزی عضو بوده‌اند.

* حق مردم است که بدانند به کسی که رای دادند، چه کرده و چه تخلفی انجام داده است. اگر تخلفی وجود دارد، اعلام کنند تا تلقی ابزاری کردن قانون برای رد کردن اعضایی که مورد علاقه‌شان نیست، پیش نیاید.

* اصل برای ما شرکت در انتخابات است. انتخابات اسفندماه ۹۸ هم که لیست ندادیم، دلیلش این بود که واقعا نتوانستیم و کاندیدای اصلاح‌طلب چندانی باقی نماند تا بخواهیم لیست دهیم.

* در حال حاضر افرادی از میان حزب ما هستند که تایید صلاحیت شده‌اند؛ اما اکثریت را رد کردند و از آنجایی که انتخابات حزبی نیست، شخص کاندیدها باید درخصوص پیگیری ردصلاحیت خود اقدام کنند و حزب نمی‌تواند راسا اقدامی کند، اما اصلاح‌طلبان همواره سعی می‌کنند از همه ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حق خود استفاده کنند.

* در مجموع این راه و رسم انتخابات نیست، راه و رسم  جمهوریت نیست، اینها قانون‌شکنی به نام قانون و ایستادگی در برابر حق مردم و آن چیزی است که در نقطه عزیمت نظام جمهوری اسلامی در انقلاب ۵۷ وعده داده شد. آنهایی که این رفتارهای حذفی را می‌کنند، هر چه هستند، انقلابی نیستند‌.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024