جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.04.2021, 7:01

جایزه واسلاو هاول به فعال حقوق زنان سعودی تعلق گرفت

دویچه وله: جایزه حقوق بشر واسلاو هاول که از سوی اجلاس پارلمانی شورای اروپا اعطا می‌شود، امسال به لجین الهذلول، فعال حقوق زنان سعودی تعلق گرفت. مراسم اعطای این جایزه امسال به دلیل پاندمی کرونا به صورت آنلاین برگزار شد.

از تلاش‌های لُجین الهذلول برای احقاق حقوق زنان در کشورش عربستان سعودی مورد تقدیر به عمل آمده است. لینا الهذلول، خواهر لُجین ۳۱ ساله به صورت مجازی در مراسم اعطای جایزه واسلاو هاول شرکت کرد و به نیابت از سوی خواهرش جایزه را دریافت کرد.

لینا الهذلول به هنگام دریافت جایزه گفت: «حمایت بین‌المللی یگانه راهی است که ما می‌توانیم از این طریق بی‌عدالتی‌ها در کشورم را علنی سازیم و از قربانیان حفاظت کنیم.»

جایزه واسلاو هاول با ۶۰هزار یورو همراه است و از سال ۲۰۱۳ به فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود.

به طور معمول مراسم اعطای این جایزه در فصل پاییز طی یک اجلاس پارلمانی در استراسبورگ برگزار می‌شود.

شورای اروپا بر اجرای حقوق بشر در کشورهای عضو نظارت می‌کند، اما یک ارگان اتحادیه اروپا به شمار نمی‌رود.

برنده جایزه، لجین الهذلول را پس از آزادی از زندان به سکوت واداشته‌اند و به همین نمی‌توانسته شخصا در مراسم اعطای جایزه حضور یابد.

لُجین الهذلول یکی از مشهورترین مدافعان حقوق زنان در عربستان سعودی است. او را به دلیل فعالیت و فراخوان به لغو ممنوعیت رانندگی زنان در مه ۲۰۱۸ دستگیر کردند. اما مدت کوتاهی بعد، این ممنوعیت ده‌ها ساله از سوی حکومت عربستان به طور رسمی لغو شد.

در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۰ لجین الهذلول بر اساس قانون ضدتروریسم به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شد. اما از آنجا که او بیش از دو سال از حبس خود را متحمل شده بود، در فوریه ۲۰۲۱ پس از ۱۰۰۱ روز از زندان آزاد شد و بقیه مجازات او به حبس تعلیقی بدل کردند. به این معنا که با کوچکترین خلافی، باید بقیه حبس خود را در زندان بگذراند. او به مدت پنج سال اجازه خروج از کشور نخواهد داشت.

به گفته اعضای خانواده او، لجین در زندان تحت شکنجه قرار گرفته است، اما دولت ریاض این موضوع را رد می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024