جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.04.2021, 22:06

روسیه ۲۰ دیپلمات جمهوری چک را اخراج کرد

یورونیوز: مسکو روز یکشنبه نسبت به اتهامات جمهوری چک مبنی بر اینکه دو جاسوس روسیه متهم در پرونده اسکریپال، در انفجار انبار مهمات چک در سال ۲۰۱۴ دست داشتند واکنش نشان داد و دستور اخراج شماری از دیپلمات های جمهوری چک را صادر کرد.

پراگ روز شنبه اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روس را اخراج می‌کند و افزود که به متحدانش در ناتو و اتحادیه اروپا اطلاع داده است که روسیه در حادثه انفجار در انبار مهمات که منجر به کشته شدن دو نفر شد «مداخله مشکوکی» داشته است. وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در جلسه روز دوشنبه موضوع را بررسی کنند.

این موضوع بزرگترین اختلاف بین پراگ و مسکو از زمان پایان دهه‌ها تسلط شوروی بر اروپای شرقی در سال ۱۹۸۹ است.

این موضوع همچنین به تنش‌های فزاینده بین روسیه و غرب که تا حدودی ناشی از تجمع نیروهای ارتش روسیه در مرزهای غربی و کریمه است دامن خواهد زد.

روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که ۲۰ کارمند سفارت چک در مسکو «عنصر نامطلوب» محسوب می‌شوند و باید از قبل از پایان روز دوشنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)‌ کشور را ترک کنند.

این خبر پس از احضار سفیر چک در مسکو منتشر شد. روسیه پیش‌تر قول اقدامات متقابل تلافی‌جویانه را داده بود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که روز یکشنبه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) و پیش از خبر اخراج دیپلمات‌های جمهوری چک‌ منتشر کرد گفت: «این ادعای دولت جمهوری چک واهی است زیرا پراگ پیش از این مالک این انبار را دادگاهی کرده بود.»

روسیه اخراج دیپلمات‌های این کشور را «ادامه یکسری اقدامات ضد روسی انجام شده از سوی جمهوری چک در سال‌های اخیر» توصیف کرد و گفت پراگ در تلاش برای جلب رضایت ایالات متحده در زمینه تحریم‌های اخیر علیه روسیه است.

در این بیانیه تصریح شده است که روسیه اعتراض شدید خود را به مقامات جمهوری چک ابراز می‌کند و در پی اقدامات تلافی‌جویانه نیز خواهد بود.

یان هاماچک، وزیر کشور و سرپرست وزارت امور خارجه چک روز گذشته اعلام کرد محققان معتقدند که انفجار در انبار کارخانه مهمات سازی در منطقه وربتیچ در جنوب شرقی پراگ پس از خروج یک محموله اسلحه که احتمالا به بلغارستان فرستاده شده است صورت گرفت.

پلیس چک در این زمینه گفته است که آن‌ها به دنبال دو مرد با نام‌های الکساندر پتروف و روسلان بشیروف بودند که چند روز قبل از انفجار به جمهوری چک سفر کرده بودند.

این نام‌ها، نام مستعار دو افسر اطلاعاتی روسیه تحت تعقیب بریتانیا به اتهام مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه و دخترش با عامل اعصاب نوویچوک در شهر سالزبری بریتانیا در سال ۲۰۱۸ است.

کرملین دست داشتن در آن حادثه را انکار کرد و افراد متهم که تحت تعقیب بریتانیا قرار دارند، همچنان در روسیه آزاد هستند.

هاماچک گفت: «پلیس از ابتدا درباره این دو فرد اطلاع داشتند اما تنها زمان وقوع حمله سالزبری فهمید که آن‌ها از اعضای اداره اصلی اطلاعات روسیه واحد ۲۹۱۵۵ هستند.»

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز ار اقدام جمهوری چک حمایت کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024