پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.04.2021, 20:22

عفو ۲۳ هزار زندانی در میانمار

یورونیوز: نظامیان کودتاگر در میانمار روز شنبه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) اعلام کردند که بیش از ۲۳ هزار زندانی را به مناسبت تعطیلات رسمی سال جدید بودایی‌ها مورد عفو قرار داده و آزاد کرده‌اند اما مشخص نشده که آیا افراد آزاد شده کنشگران دموکراسی خواه هستند که در پی کودتای ماه فوریه بازداشت شده بودند.

تلویزیون دولتی این کشور در خبری اعلام کرد: «مین آنگ هلینگ، رهبر ارتش ۲۳ هزار و ۴۷ زندانی از جمله ۱۳۷ خارجی را عفو کرد که خارجی‌ها از میانمار اخراج می‌شوند. او همچنین مجازات زندانیان دیگر را کاهش داد.»

آزادی زندانیان پیش از پایان دوره محکومیتشان در زمان تعطیلات خاص و بزرگ معمول است اما حکومت نظامیان در میانمار پس از کودتای اول فوریه علیه دولت آنگ سان سوچی و اعتراض‌ها روزانه و مرگ صدها نفر دومین بار است که چنین اقدامی را انجام می‌دهد.

طبق گزارش انجمن کمک به زندانیان سیاسی که شمار قربانیان و بازداشتی‌ها را بررسی می‌کند، نیروهای نظامی از زمان در اختیار قدرت دست‌کم ۷۲۶ معترض را کشته‌اند. این گروه می‌گوید ۲ هزار و ۷۲۸ نفر از جمله آنگ سان سوچی در بازداشت هستند.

در تاریخ ۱۲ فوریه گذشته به مناسبت روز ملی اتحاد در میانمار ۲۳ هزار زندانی آزاد شده بودند و با توجه به اینکه آزادی آن‌ها در هفته‌های ابتدایی کودتا بود، اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که برخی از این افراد برای اعمال خشونت‌های شبانه در مناطق مسکونی برای گسترش وحشت استخدام شده‌اند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه تایلند روز شنبه اعلام کرد که مین آنگ هلینگ، رئیس دولت نظامی حاکم در اجلاس هفته آینده آسه‌آن شرکت خواهد کرد.

قرار است اجلاس ۱۰ کشور عضو آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) در تاریخ ۲۴ آوریل در جاکارتا برای بررسی وضعیت میانمار پس از کودتای یک فوریه برگزار شود. این نخستین سفر مین آنگ هلینگ پس از کودتای نظامی این کشور است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024