جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.04.2021, 13:14

ماموریت ارتش آلمان در افغانستان بیش از ۱۲ میلیارد یورو هزینه داشت

قرار است سربازان آلمانی به همراه نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند و این در حالی است که دو دهه حضور ارتش آلمان در افغانستان، ۱۲ میلیارد یورو خرج برداشت. آلمان کمک‌ به افغانستان را پس از خروج نیروها ادامه می‌دهد.

به گزارش دویچه وله، بالاترین میزان هزینه استقرار ارتش آلمان در افغانستان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بوده که در آن زمان هر سال به یک میلیارد یور رسیده است. این دوره سه ساله، مربوط به وقتی است که بیش از پنج هزار سرباز آلمانی در افغانستان مستقر و درگیر جنگ با شبه‌نظامیان طالبان بودند.

این اطلاعات را وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به پرسش “حزب چپ‌ها” درباره ماموریت ارتش این کشور ارائه کرده است.

هایکه هنزل، از حزب یاد شده، هزینه ارتش این کشور در افغانستان  را “ورشکستگی سیاسی و اخلاقی” توصیف کرده است.

خروج سربازان آلمانی از افغانستان

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۴ آوریل در نطقی تلویزیونی رسما خروج نیروهای این کشور و هم‌پیمانان در ناتو از افغانستان را اعلام کرد. طبق اعلام، خروج این نیروها  اول ماه مه آغاز می‌شود و حداکثر تا ۱۱ سپتامبر پایان می‌یابد.

وزیران خارجه و دفاع ۳۰ کشور عضو ناتو نیز هم‌زمان تصمیم گرفتند در روز اول ماه مه خروج  “منظم، هماهنگ‌ و سنجیده” نیروهای خود از افغانستان را آغاز کنند.

در حال حاضر حدود ۹۶۰۰ سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند که ۲۵۰۰ نفر آنها آمریکایی و ۱۱۰۰ نفر  آلمانی هستند.

دولت آلمان علاوه بر هزینه استقرار ارتش خود در افغانستان، صدها میلیون یورو نیز برای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی این کشور صرف کرده است.

مقام‌های آلمانی می‌گویند، کمک‌ به افغانستان پس از خروج نیروهای این کشور نیز ادامه خواهد یافت.

در کنفرانس اهدا کنندگان کمک به افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام شده بود که آلمان برای سال ۲۰۲۱ حدود ۴۳۰ میلیون یورو برای کمک به افغانستان اختصاص می‌دهد.

گرد مولر، وزیر کمک‌های عمرانی آلمان گفته است کشورش در دو دهه گذشته کمک‌های شایانی به افغانستان کرده و در سایه این کمک‌ها پیشرفت‌هایی زیادی در زمینه بهداشت و آموزش حاصل شده است.

به گفته این مقام آلمانی، امید به زندگی در افغانستان، از سال ۲۰۰۱ به بعد، ۹ سال بیشتر شده، درآمد سرانه  چهار برابر شده و تعداد کودکانی که می‌توانند به مدرسه بروند ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

وزارت امور خارجه آلمان نیز گفته است تا کنون ۱۴۴۰ کیلومتر راه و  دو هزار و ۳۹۰ متر پل در افغانستان ساخته یا تعمیر شده‌ است. طبق داده‌های این وزارتخانه به کمک آلمان ۲۹۳ مدرسه در افغانستان احداث و ۱۲۰ مدرسه دیگر نیز مرمت شده‌اند. تعداد بیمارستان‌های نوساز ۵۱ و شمار بیمارستان‌های بازسازی شده ۳۶ مورد عنوان شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024