پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.04.2021, 11:57

کابل از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از افغانستان استقبال کرد

کاخ ریاست جمهوری افغانستان امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه فوق ضمن اشاره به انجام هر نوع همکاری در روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکید شده است: «نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان پس از توافق آمریکا با گروه طالبان در سال گذشته در دوحه٬ پایتخت قطر٬ اکثریت عملیات‌ را مستقلانه انجام می‌دهند و توانایی حفظ و دفاع از تمامیت ارضی افغانستان را علیه تهدیدات موجود دارند. روند مذاکرات صلح افغانستان در نتیجه فداکاری‌های نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور ایجاد شده و مردم مدیون فداکاری‌های آنها هستند».

در این بیانیه ضمن اشاره بر ادامه تعهد همکاری آمریکا و متحدان آن بر روند امنیتی و دفاعی افغانستان و همکاری بشردوستانه و توسعه‌ای با دولت این کشور٬ تصریح شده است: جمهوری اسلامی افغانستان برای آغاز دوره جدید همکاری‌ها با آمریکا و ناتو مبتنی بر منافع متقابل٬ امنیت و احترام آماده است. کابل برای ایجاد فرصت جدید همکاری به ویژه در راستای تسریع روند مذاکرات صلح٬ به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهد.

روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۵۰۰ نظامی باقی مانده این کشور تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

وی همچنین با بیان اینکه جورج دبلیو بوش٬ رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ از آغاز بمباران مواضع تروریستی در افغانستان خبر داده بود٬ تصریح کرد که دولت ایالات متحده پس حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر این تصمیم را اتخاذ کرده بود.

بایدن ضمن اشاره به تلاش‌های این کشور در راستای اینکه افغانستان بار دیگر به پایگاه تروریستی برای حمله به آمریکا تبدیل نخواهد شد٬ تاکید کرده که به حضور و گسترش نظامیان این کشور در افغانستان ادامه نخواهیم داد.

وی همچنین ضمن اشاره به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج ۲۵۰۰ نظامی باقی مانده این کشور تا ماه مه از افغانستان٬ اظهار داشت که در اول مه به روند خروج آخرین سرباز خود از افغانستان آغاز خواهیم کرد. اما در راستای خروج از افغانستان عجله نخواهیم کرد. این روند را در چارچوب یک مسئولیت٬ محتاطانه و با امنیت انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور آمریکا بیان کرد: از روند گفت‌وگوهای دولت افغانستان با گروه طالبان حمایت می‌کنیم. همچنین از حقوق زنان و دختران افغان نیز حمایت و به کمک‌های بشردوستان و توسعه‌ای خود نیز ادامه خواهیم داد. از سوی دیگر از کشورهای منطقه از جمله چین٬ روسیه٬ پاکستان٬ هند و ترکیه می‌خواهیم که از افغانستان بیشتر حمایت کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024