جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.04.2021, 11:44

استولتنبرگ: ناتو و آمریکا از اول مه از افغانستان خارج می‌شوند

دبیرکل ناتو اعلام کرد، این ائتلاف از اول مه خارج کردن تمامی نیروهایش از افغانستان را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نتیجه‌گیری نشست وزرای دفاع و امور خارجه این ائتلاف که روز چهارشنبه در بروکسل برگزار شد، گفت: کاهش منظم، هماهنگ و سنجیده نیروها از افغانستان طی چند ماه آتی تکمیل خواهد شد.

وی در کنفرانسی خبری به همراه “لوید آستین”، وزیر دفاع و “آنتونی بلینکن”، وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما در ترک باهم از افغانستان متحد هستیم. 

استولتنبرگ تصریح کرد: ما با یک معضل مواجه هستیم چرا که گزینه دیگر به جای خروج منظم از افغانستان این است که برای یک تعهد بلندمدت و بدون پایان با احتمال افزایش نیروهای ناتو آماده شویم. این پایان روابط ما با افغانستان نیست بلکه آغاز فصلی جدید است.

وی اظهار کرد: تلاش‌های ناتو در افغانستان از اینکه این کشور به پایگاه امنی برای حملات تروریستی تبدیل شود، جلوگیری کرد. خروج نیروهای ناتو از افغانستان به معنای پایان تلاش‌های ناتو در این کشور نیست و تلاش‌های دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داشت. از طالبان می‌خواهم تا با جدیت مذاکرات با دولت کابل را ادامه دهد.

این اظهارات استولتنبرگ پس از آن مطرح شدند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا رسما اعلام کرد که آمریکا تمامی نیروهایش در افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر یعنی بیستمین سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی که منجر به حمله آمریکا شد، خارج می‌کند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: دو دهه جنگ منجر به کشته شدن نزدیک به ۲۴۰۰ نیرو و زخمی شدن ده‌ها هزار تن دیگر شد. زمان آن رسیده که برای همیشه به این جنگ پایان دهیم.

وی افزود: ما به خاطر حمله هولناکی که ۲۰ سال پیش رخ داد به افغانستان رفتیم و هیچ توجیهی وجود ندارد که چرا ما باید در سال ۲۰۲۱ نیز همچنان در آنجا باشیم. جنگ افغانستان هرگز به معنای تعهدی چند نسلی نبود. ما مورد حمله قرار گرفته بودیم. ما با اهداف مشخص به جنگ رفتیم. ما به آن اهدافمان رسیدیم و اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده کشته شد.

در همین حال لوید آستین ضمن حمایت از تصمیم بایدن برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی، از فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های نیروهای ناتو تشکر کرد.

وی گفت: نیروهای آمریکا و ناتو ماموریت خود یعنی کاهش چشم‌گیر تهدید القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی برای سرزمین‌های همگی‌مان را انجام دادند. از خودگذشتگی‌های ناتو، کشورهای عضو و نیروهای افغان پیشرفت اقتصادی، مدنیو سیاسی در افغانستان را ممکن کرده است. امروز مردم افغانستان خیابان‌های خود را تحت کنترل دارند، از منافع خود دفاع می کنند و رهبرانشان را که بسیاری از آنها زنان هستند، خودشان انتخاب می‌کنند.

وی افزود: بدون شک همچنان خشونت‌هایی وجود دارند و ما می‌دانیم که طالبان همچنان قصد دارد تا برخی از این پیشرفت‌ها را نابود کند. به همین خاطر است که ما از صمیم قلب از تلاش‌های دیپلماتیک کنونی برای دستیابی به یک سازش سیاسی و مذاکره که تحت تایید خود افغان‌ها باشد، حمایت می‌کنیم.

آستین تصریح کرد: آمریکا به تامین بودجه ظرفیت‌های کلیدی افغانستان از جمله نیروی هوایی و جناح ماموریت ویژه ادامه خواهد داد. آمریکا و متحدان به تامین بودجه نیروهای امنیتی افغان نیز ادامه می‌دهند. ما همچنین با آنها و با متحدانمان همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا توانایی‌های مقابله با تروریسم در این منطقه را حفظ کنیم چرا که این مساله برای تضمین عدم تبدیل افغانستان به یک پایگاه امن برای تروریست‌هایی که امنیت ما را تهدید می‌کنند، ضروری است.

وی تاکید کرد: اگر طالبان به نیروهای ما یا متحدانمان در جریان این کاهش نیرو حمله کنند، ما با قدرت جوابشان را خواهیم داد.

آستین گفت: پایان این جنگ در افغانستان به ارتش آمریکا و متحدان ناتو اجازه خواهد داد تا بر تهدیدات خطرناک دیگر در آینده از جمله چین و روسیه تمرکز کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024